Ur Ingeborgspsaltaren ca år 1200, tillägnad en
dansk prinsessa: Jesus frestas av djävulen. Till
att förvandla stenar till bröd och till att kasta sig
ner för tempelmuren där han sitter./ NE
|
Nära våra jobb under huskroppsåsarna, mitt emot
varandra över den oss skiljande Apelbergsgatan i hörnet till
Malmskillnadsgatan, hände det den där bastuvarma sommaren att vi båda träffades.
Fast han var så ofattbart vacker och själastark, iförd vitt och svart eller
snickarblått samt vinröd Oldsmobile, att jag i bland fick munhäfta av ren
andlöshet. Under lunchtimmar bytte vi tankar, rastande oss. En mycket särskild
gång lite längre bort: på Observatoriekullen, i grässluttningens krön ganska
nära Sigfrid Fridmans kentaurenstaty.
Den mytgestalten känner jag släktskap med
eftersom min stjärnbild är bågskyttens - ofta avbildad som människa med
hästkropp från midjan och neråt, alltså
med sex extremiteter. Många andra
artkonstblandningar eller fabeldjur finns, till exempel HC Andersens
alienerat sorgsna sjöjungfru och sfinxer med människohuvud till vingförsedd
kattkropp.
Vi satt tysta en bra stund och såg ut över stadsbiblioteket
och maktboningarna under oss. Jag funderade lite runt Jesus ställningstagande
när han stående på hög mur tillbakavisade djävulens locktoner om att han oskadd
skulle kunna kasta sig ner därifrån. Tänkte att ”mitt” rike är mest av denna
världen, faktiskt. Just då frågade han,
alltså inte den man vanligen ber till utan han vid min sida som då bland
annat namnade sig Bertil Rune och därtill Olsson, som för mig blev Solson:
- Vågar du? Jag faller inte!
- Vågar du? Jag faller inte!
Trygg
i sinnet tog jag Gud i hågen samtidigt med den hand som just räcktes mig. I
rasande fart, i liksom flygande träskor, störtade vi nerför den höga och
solsvett hala grässlänten nära brantaste stället. Svävande eller ej:
helskinnade tog vi oss utan problem ner och strosade sakta förbi Ivar
Jonssonstatyn ”Dansande ungdom” som från 1937 lekt vid bassängskvalpet intill
restaurangen, som nära vår dåtid ännu hette Corso.
Annars hölls vi mest nära portarna till våra jobb på
Malmskillnadsgatan: närmare bestämt på sägenomspunna Johannes kyrkogårds
allvarsskuggade men soliga gräsmatta. Det var här, medan vi blickade upp i det
blå, som han fick mig att säga att vi genom våra sammanförda
begynnelsebokstäver kunde identifieras som uttalat ”kär bro”:
regnbågsförbundets färgrika symbol. Jag tilltalades, utom Kerstin, då vanligen
”Ä’lisabett” och hade ännu kvar mitt tillgifta efternamn som ljudat inleds
med rikssvenskt ”ärr”.
På Brunkebergsåsens gamla befästa krigsskådeplats, i
närheten av denna gruvliga plätt i världen (under vars gravar SOS-alarmcentral
och räddningsverk doldes och döljs - en
bit bort under Klarakyrkogården även parkeringsgarage) försvann en gång Olof
Palmes mördare. Det var efter elfte timmen - fram mot skottårsdags om det varit
ett sådant tilläggsår, men i stället var det anno 1986. Det var också här som
de så kallade Skevikarna på 1700-talet spred rykten om sig som gengångare när
de nattetid smyglämpade sina lik över muren för oceremoniell begravning, i grå
fotsida kappor och långt tovigt hår.
Johannes kyrka vid Malmskillnadsgatan, snabbflygande fåglar mellan tornen. |
I sin bok Det
hände vid Johannes skriver Lill Thorén om Skevikarna: ”De höll sig mest för
sig själva och ägnade sig åt meditation och filosoferande. Några gudstjänster
lär inte ha förekommit--- I stället skrev man ner sina tankar, och många och
långa skrifter med betraktelser författades genom åren av de också ofta högt
bildade anhängarna. All form av praktiskt arbete tycks däremot ha varit dem
främmande, jorden låg i träda och gården förföll, sin försörjning fick de genom
gåvor och donationer från sympatisörer och som togs emot utan minsta yttring av
tacksamhet. Tvärtom kunde de med den förfördelades eller utvaldes självpåtagna
rätt bli något så fordrande.---På den gamla överväxta gravplatsen i nordvästra
hörnet av kyrkogården---restes 1934 en minnessten över Skeviksborna, med
inskriptionen ’Här fingo de hemlösa ro’---”.
Mitt bokstavligt och hemlikt bildade AL&BO-kapital sammanlänkades alltså där, vid
”Johannes”, med de rätt många
minnesrummen i mitt överbryggande faders- och förföräldrahus. Frammanat av den som bad mig
minnas honom som en alnäsa om han så blev 70. Just då liknade han en
förbundsskatts vitsvarta änglavakt invid Eviga Regnbågens rundade fotvalv,
denne minnesvärt al(l)näste, i längden möjligen även endräktige bo- och
brogestalt.
Jag är lycklig som till slut fick möta och se
”min” Bror och Vän, att han genade mig och uppfyllde gudaröstade löftet som jag
runt 1950 fick i Alebo - det lilla världshus som varit och är hans, mitt och
mångas anspråkslösa signumnäste.
Sedan lärde mig någon att husnamnets begynnande A
och avslutande O mellan sig rymmer ett leb som tytt genom tyskans
leben kan bli till ett existentiellt manande Lev! Också tydbart som en brödlev
att föda sig och utvecklas av – eftersom b och v (samt p/h och f) historiskt
glidbrukats i olika språk, dialektmål och kultursalonger. Ett danskproducerat TV-program
om Sören Kierkegaard fyllde ungefär samtidigt på med information om att både
orden älska, äldre, ålder och altarhög sprungit fram ur ala som i fornnordiskan betydde föda, i det ordets samtliga
innebörder.
I ytterligare en kunskapsrunda fick jag klart för
mig att det sammanbindande ordledet leb
står för hjärta på hebreiska – eller kanske det var på arameiska.
Det bultade och slog, tycktes mig passande
andebröllopsligt. För ett hjärta hängde ofta i lövade äreporten under
Aleboskylten, när där hölls bröllopsfest. Inuti var ett hjärta utskuret med,
eller omgivet av, kontrahenternas initierande monogram. Där lyste det genom
blodrött silkespapper, med hjälp av eltekniskt arrangemang.
Svarta Sarah, som jag fick genom DN-annons i
januari 1992. Hade slängts ut mitt i vintern när
hon just skulle föda ungar.
|
Jag tog mig till läkarmottagningen för att få stelkrampsspruta. Där fick jag också träffa en otroligt trevlig medsyster och läkare, Chris Rodner, sedan jag länge fått sitta ensam i ett väntrum där en stor bok lagts fram på bordet mitt i rummet. Det var Den flygande katten av J Michell och RJM Rickard. Den handlar om mystiska företeelser bland djur och i natur. Det slutade med att jag följde hennes råd och uppsökte Johanneshov-Enskede-Sarpnäcks psykmottagning, för presentation och möjligen samtal.
Boken som lagts fram för mig på bordet när jag ombads vänta på doktorn: Den flygande katten. Och andra märkvärdig- heter i djurens värld. |
Ingången till "min" psykmottagning vid
Bolidenplan i J-hov, bilden tagen den
dag som beskrevs till bildcollaget ovan. |
Den doktor jag där tilldelades, Peter Romare,
var stadig som klippan att samråda med och hjälpte mig att även formellt komma
loss från psyksjuk-inskolningen. Bidrog till det gjorde också vad jag såg när jag kom till det hus där mottagningen
rätt nyligen fått sina lokaler. Det blev omöjligt för mig att då inte minnas
min alnäste målarevän från Johannes kyrkogård med omgivning.
För där oljades inte bara runt porten,
huvudsakligen omegamärkt av norska staten, utan framför allt med Nynäs’ på
fasaden. Vilket jag natrligtvis såg som ett av typtecknen för min i vinröd
oldsmobil farande och dragracingfrälsande kyrkogårdsbror - även vi billösa gångare har i hans utmaning lika chans, sade han mig... Där mötte mig också stora reklamskyltar för
Boverkets Brostaden, inom kransilhuett, och för Aleb. Det sistnämnda firmanamnet hade sitt begynnande A
dubbeltydigt format så att det kunde uppfattas som trekantigt deltatecken. Här sökte sig också Trygg-Hansa hemvist,
efter att i USA ha skinnats i Homeförsäkring, flankerande sin ringslutande
frälsarkrans. Skyltar och vitflaggning tillkom, skiftades med vinklande grannfasadens och
en hel del försvann i kristidens tömmande tecken. Dessutom fanns här neonpil
visande runt hörnet till Tjurhornet: bara en restaurang. Men jag som gick hit
för att få min själ upprättad behövde även för kroppen restauration - alltså återställande
omsorg - genom hygglig föda som trots ställets namn erbjöds även en ganska inbiten vegetarian som jag.
I bortåt tio år dök mycket upp där, varav
somligt försvunnit igen, i för mig aktuell och intressant symbolmix. Medan psykmottagningen efter några år flyttade till grannport med adress Veterinärgränd var det som om en väggklättrande jättekatt spöklikt kloade sig fram över väggarna med
Zipsnabba säkerhetsgrepp och träffsäkert neonklottrade och fäste tags i
form av reklamskyltar. För mig att häpet begapa.
*
En dag hade jag äntligen
insett och accepterat fullt ut att jag är en konstig typ som inte kan hoppas på
“normal” förståelse ens hos psykproffsen. Kände mig vid det laget visserligen respekterad, men ändå bemött som
om jag var farlig att ha att göra med. Ibland påminde jag mig själv om honom
som var den ende som kunde tala med de överlägsna aporna. Fast mina apor var
emellanåt osynliga varelser.
Tillfälligheternas poetiska spindlar och det jag
tror är av Gud givet öde har vartefter vävt ett allt tätare och meningsfullare
skapelsenät i min livsträdgård. I varpen finns även hemska inslag: anagrammets babelordlek och kabbalaliknande
hemligspråk har till vidgade begreppet alebo och mina innersta källflöden fört
inte bara den hårt skruvande borreliafästingen utan också blodsmittans svarta
ebolaflod.
När jag under höstens renskrivande just lägger till
spindelinslaget i stycket ovan hörs regndroppar intonera sig med vemodigt
tungtrummande på min balkong. Snart övergår de till snabbare rytm och
lättsammare anslag. Jag älskar regn, det gör mig mjukare lyckostämd än något
annat. Och spindlar ska ju enligt gammal folktro föra lyckotur med sig, fastän
många finner dem skräckinjagande.
Himmelsvrede över Manhattan (Bra Böcker) |
”Minns i november den sköna september...”,
melodifrasen minnesmöter sig åter i mig med det dödens tomrum som för några
veckor sedan uppstod efter Mona, den ena av oss två Aleboflickor som hittills i
livslängd skilts åt av att ha fötts i dessa två månader.
Idogt, från klockan fyra på morgon, satt jag
hela dagen den elfte i nionde och renskrev, strök och lade till. Frampå
eftermiddagen brukar jag sätta på radion och lyssna efter nyheter, men många
timmars arbete svaldes plötsligt av datorn till obekanta domäner. Därför sköt
jag mitt intresse för omvärlden i bakgrunden och försökte i stället, enträget,
fiska upp och rädda den försvunna ordmassan.
En gång vid tre- eller fyratiden på
eftermiddagen ringde det mystiskt svagt på dörrklockan. Samma sorts enstaka och
underliga signal upprepades vid sjutiden – jag rusade inte upp och öppnade,
trodde att ingen ändå fanns där utanför dörren. Liksom vid eftermiddagens
påringning hade inga steg hörts i detta tysta hus, som annars när någon går i
trappan till eller från översta våningen. Inte heller hördes granndörrar öppnas
eller stängas.
- Två signaler, totalt. Som i ”svensk
lösen”-signalering i den krigiska historietiden när vår huvudtrupp var på väg,
sade jag för tio-femton år sedan när liknande spöksignaler, mystiskt svaga, sist
nådde mina öron: från dörrklockan på Skånegatan där jag då bodde.
Jag påminde mina barn om det sedan jag
berättat om de underliga ljuden från min dörrklocka timmarna innan, när jag
ringde dem efter att ha sett Rapportnyheterna på TV. Några dagar senare fick
jag veta att den som ledande självmordspilot utpekade hette Atta i efternamn,
var egyptier och fanatisk fundamentalist. Dessutom sades han ha doktorerat i syriska Aleppos stadsplanering. Jag har tidigare i tungt sammanhang bokstavligen sammanfört just
gamla handelsvägarnas knutpunkt Aleppo med svenska idyllen Alebo nu. Därmed
hade flera för mig tidlöst laddade tecken hopats och insnärjde mig i den
hotfulla dramalabyrinten runt krig mot religiöst blodfärgad terrorism.
. |
Skilda tider, skilda gudar: Kybele, romersk marmor- figur från ca år 100 e Kr. |
Attis, från början en frygisk vegetationsgud,
firades i kejsarnas Rom och hela Medelhavsområdet kring ända fram till 400-talet i form av bland
annat tjuroffer. Djurets blod utgjöts över en präst som drack av det varpå
köttet delades ut till festdeltagarna. Eftersom ”att” är vårt meningsinledande
svenska infinitivmärke fortsätter jag på temat:
Det
finns i Främre orientens gamla gudahistorier flera odenska Wotanmän eller
herrar ”adonai” än Adonis, med kvinnliga moatjeer, som i flera avseenden verkar nära besläktade
med denne Attis. Även om namnen i olika kulturkretsar ändrats medan ordens
stavning med tiden förskjutits från
eller till exempelvis Osiris, Atargatis och Athena. Kanske arrangerat av
egyptiska Maat som fjäderlätt hjälpte bland annat skapar- och solguden Re - eller Ra - liksom Amon och Aton, att få ordning på livscyklar och allt annat här i
världen. Så småningom nådde hennes ordnande håg ända upp i Nordens rudbeckska
Atlantisdröm Atland eller Manheim,
storvulet framväxt i 1600-talets
stormaktsanspråk. Kanhända uppburet, även det, av den vittfamnande
Atlas.
För ett par år sedan hade jag en dröm i vilken den
rätt hårda gruskullen med Alebos huvudhus
framträdde som den var för länge sedan då en grön lund bränts på denna
plats. Kal och mörkt skrämmande. Därefter såg jag i något slags drömrealistisk
fasförskjutning Golgatas – Huvudskalleplatsens - tre tomma
kors där. Senare sade jag till min syster, halvt på skämt, att hon och jag kanske
är de båda återfödda rövarsjälarna som fästa på trä omgav Jesus. Varav den ene
lovades att mer eller mindre genast få följa honom till
Paradiset. Medan den andre...
Ja, det måste ju vara jag som lite lik Frödings
”Kersti den vandrande vilda” sedan virrat runt i den ickeparadisiska världen,
haft fruktansvärt mycket att lära och sökt förstå vägvisande tecknen till vägen
hemåt igen. Inte minst vid kunskapens
och den dödsallvarligt kärlekande vinkeln till Apelbergsgatan, det friskt
doftande äpplamot som trotsigt backande korsar sexhandelns mångåriga tvärstråk
i vår kungligt kapitalistiska huvudstad. Långt ifrån alltid civiliserad och
ädelt malmskiljande.
Ibland har jag till och med känt mig pådyvlad
andligt släktskap med den förlorade sonen. Som trots alla stråkstrosande
tillkortakommanden mottogs med festmåltid vid varje hemkomst till fadershuset.
Plötsligt, för inte särskilt länge sedan, kom jag
ihåg att jag redan som barn fick reinkarnationsidéer utifrån hemkokt blandade
bokstävers flöden. Så att Alebo, utan O som punkt längst till höger, blev till
biblisk andefläkt i broderoffret Abel. Då infann sig idén att jag i
skapelsegryningens morgon kunde ha varit äldstesonen Kain (han som bar sig lika
illa åt som Osiris tvillingbror Set i faraonernas land; också denne hetsades av
sin avund till att förgöra brodern). Av det tog jag varning när jag i barnsligt
vredetrots, över all orätt som tidvis tycktes hopas över mig, greps av
hämndkänslor mot min skönt strålande och självsäkert goda syster.
Härförleden upptäckte jag dessutom att Ullas
födelsedag den 30/12 är just Abels namnsdag - ändrad till detta datum för ett par år sedan. Det är som om slumpen vill sammansvärja
sig meningsfullt i både stort och smått för att möta mina ibland förflugna
tankar. Fast den namnsdagens nya datum fanns kanske redan i mitt undermedvetna minne.
Klibbal. /NE |
Enligt ett radioprogram för ett par år sedan om svenska skogars träd ger en gammal myt beskedet att solgudens döttrar reinkarnerande har inrymt sig i alträd. De anses vara otäckt farliga - med rötterna i underjordens svarta och förmodat onda kärrvatten.
Men världen är ju inte alltigenom god - hur skulle
den då kunna vara det i vårt ömkligt jordiska Alebo, särskilt på det rent
andliga planet?
Ondske- eller visdomsormen sticker i paradisskugga
upp huvudet både här och där i såväl mytiskt som realhistoriskt förflutet och i
detta nu. Låtsas vi inte om dess existens tar den sig rätten att härska i vårt fördolda. Bättre är nog att vi införlivar bildrik
symbolik och lär oss behärska dess slingrande list, så att vi blir medvetna om
var den kan ha sina lömska svekgömmen inom eller runt oss.
*
Norra stjärnhimlens segertecken. |
När jag ungefär samtidigt plågades av räkneläxornas bråk och geometriska regelkonst viskade någon i mitt öra, min spirituelle storebror antagligen, att ett plus ett tillhopa gärna blir tre. Lika lätt kunde på den tiden, i kronor räknat, tre och fyra bli doftande 4711-parfym. För elkraftig elva är egentligen en älva – om viljan och andemeningen är god. Det har den senare visat sig kunna vara även för en del kamrater som dväljs i moderna tidens massmediala drakar.
På den tid det begav sig, fjärran tvågrenade
insjöviken hemmavid, styrde många vikingar sina drakskepp under vår jords
imponerande stjärnbildsve, då de sökte äventyrlig rikedom och jagade lysande ragdrykte i världen.
Likt våra tiders Wall Streetmagnater och en del innovatörer eller kreativa aktörer. Som av inre själsförmögenheter kanske låtit sig initieras och ledas från ovan av denna dubbla segersymbol på himlapällen.
Likt våra tiders Wall Streetmagnater och en del innovatörer eller kreativa aktörer. Som av inre själsförmögenheter kanske låtit sig initieras och ledas från ovan av denna dubbla segersymbol på himlapällen.
En gång kom arkitekten och HSB-grundaren Sven
Wallanders son Björn (vars bror Jan några år senare blev den allmänt kände av
de båda bröderna, som Handelsbankens chef) med sin fru Ingeborg och barnen till
Alebo för att hälsa på. De upptäckte då att huset byggts exakt som den
wallanderska släktens sommarvilla - av jugendkonstverkande farfadern Alf, tror
jag. Varken de eller vi hade förut sett ett likadant hus någon annanstans.
Mina barn och jag hade fått bo hemma hos dem
på Valhallavägen i Stockholm sommaren 1961 då jag med småbarn var i kris. Min
man Björn Rosenqvist och jag började till och från skiljas innan vi ens halvt
om halvt gift oss. Sedan jag lämnat jobbet på bonnierska Åhlén & Åkerlunds och tjänstebostaden
i Roslags Näsby i försök att satsa mig som hemmafru i härjedalska Sveg, där
Björn fjärran tidningsdödens Stockholm fått journalistjobb, stod jag så utan
arbete och var dessutom husvill. I sammanhanget utsattes jag för locktoner om
en bekväm studie- och karriärframtid förutsatt att jag adopterade bort ”oäkte”
Jonas och eventuellt även Odette. Till välbeställt östermalmskt läkarpar, var
det enligt min mans psykolog. I de turerna stöttades jag starkt av inte bara Wallanders utan
främst av mina föräldrar och min syster.
Jag hade utsatts för press att låta döpa min
nyfödde son, fastän jag med Guds hjälp kommit fram till att jag inte borde göra
det efter allt svårt och samtidigt märkligt som varit kring hans tillkomst och
födelse. Underbart generösa Ingeborg tog i det läget på sig ett symboliskt
gudmorskap för Jonas samt rollen som extra storasyster för mig. Vilket hjälpte
mig undan fällan att snegla hänsynstagande åt det håll där man efter
konvenansens vanekrav använder kyrkans sakrament för att det ska så vara.
När han kommit i tonåren, och börjat klä
pojkrumsväggarna med Alice Cooper, Bowie
och andra för mig underliga idoler eller faderssubstitut, överrrumplades
han i ett snabbt nöddopsförsök av min egen hand. Runt 1990 gick Odette och jag
ur statskyrkan medan Jonas valde att stå kvar i den formella värdegemenskap och
Faderstro som han trots allt fötts in i.
Wallandrarnas och våra metafysiska ödestrådar
började kanske sammanstråla till en reell repliknuddning decennier tidigare –
genom dubbelvallat och meningsfullt stjärnskådande.
Ett drömskt förmöte, ledsagat av Cassiopeias takvinklade ljuspunkter.
(Därefter, hösten 1961, hade jag turen att i
bostadsbristens Stockholm få en lägenhet på
Allégatan i Vallentuna. Även senare har vallande symbolik följt oss, för i dag råkar Jonas med välartad son bo på Vallavägen i
Handen, och Odette med familj har valt Hallands Halmstad att reda sig trivsamt
hem i. Min syster bor som änka kvar i Unnaryd, numer på Videvägen. Yngste
sonen, Henrik, har blivit trogen närheten till fädernas jaktmarker - de
levandes, kanske finns också de sälla där. Han bor med sin familj vid Unneåns
lugna vatten.)
I mitt ibland allt annat än stilla barnasinne
kallade jag vid vissa tillfällen vårt hus för Allebo, Spökhus, Flygochfarandes
Fågelholk eller Babblande Babelho och önskade främlingarna skingrade all
världens väg. Under sitt korta collieliv hjälpte mig ibland Birco att mer
högljutt skälla ut vår omvärld.
Det var när det kändes som om min syster och jag
knappt fick plats bland gästerna som mina föräldrar betjänade med mat, husrum
och trevlig samvaro. Mitt i vårt innerstas heliga tomrum och hemliga maktbo,
det stormens näste vi innesluts i som ståtlig borg eller enkelt tjäll och som
vi alla behöver till skydd mot mer än bara väder och vind. Runt vars nav och
nod hela världen växelverkar och rör sig i takt med våra växlande
hjärnvågsmönster, emellanåt stillnande i själsroskön frid.
I vårt hemligt högvärderade världshus.
Då Ulla gick på sitt tolfte år och jag nådde
sjuåringens skolmogna tid tillbyggdes vårt hems huvudbyggnad med en fjärde
liten huskropp, när matsalen förstorades 1945. Utan vinklat tak. Det blev platt
som en pannkaksjord under sol i nedan, med döljande terrassräcken runt det rödmålade plåtgolvet ovanpå. För det var inte gjort av fint
glänsande koppar.
Det
påminde mig lite om ett blockhus, ett
fyrkantsskjul. Liksom vår jordiska planet är beroende av det större
system den beror av och rör sig i stöddes detta tillbygge av den redan
befinliga huskroppen.
Nässkymfade sfinxen i Giza, som under historiens lopp gång på gång drunknat i sand men åter grävts fram, får här sallskap av Maat: den måttfulla rättvisans gudinna. |
Ett par dagar senare blev jag
mycket sjuk, sedan jag i Sakkara nära Unas pyramid sett tjurgravarna efter Apis
(Attis?)-Osiris/Sarapis svartvitt heliga återfödelsekult, som under romarna kom
att spridas med frälsande ”soter” runt hela Medelhavsområdet. Jag hade också
hunnit med en rundvandring i stora museet samt i koptiska kvarter och i Giza
varit uppe i Cheops innersta kammare inuti den största pyramiden. Sedan orkade
jag inte mycket mer under den resan. Efter djupt medvetslösa timmar kom jag så
småningom till mig. Med hemsk törst, intensiv kroppsvärk och väldiga
frosskakningar i minnet - ensam på ett hotellrum, utan att någon märkt min
belägenhet.
Först hade jag mycket svårt att
orientera mig i tid och rum. Hade inte en aning om vem ”jag” var eller var jag
befann mig. Det kändes ödsligt, och högtidligt, men inte skrämmande. Matt,
stapplande, tog jag mig från sängen till rummets enda fönster. Stod där och såg
ut på en bakgård - bara viss om att jag just höll på att vakna från de dödas
rike. Möjligen gjorde jag verkligen det. Min förhistoria i detta liv (eventuellt
med mig själv samtidigt i rollen som min far), inplanterades kanske
sciencefictionlikt i mina minnesceller de dygnen. Av änglar, eller av ufolika
plågoandar, under det som jag tagit för febertopp? Vem vet?
Jag satte mig i en stol vid
fönstret, för jag orkade inte stå upprätt lång stund. Sedan fick jag syn på min
handväska och fick ur den upp mitt körkort med namn och foto. Då började minnet fungera. Gick så fram till en spegel och betraktade mig länge där medan
hågkomsten av mitt jag och liv, och den omgivande världen, klarnade alltmer.
Reseledarna påstod att
feberutbrottet berott på att jag inför avresan givits smittkoppssprutan alltför
sent. Det råkade sig sedan så att massmedierna strax efter min hemkomst
kungjorde att WHO meddelat att
smittkoppspesten nu tycktes vara under global kontroll. Snart skulle nog inte vaccinering avkrävas Egyptenturister, så hade jag bara väntat lite med forngravsodyssén
dit hade jag sluppit förlora de där dyra dagarna i dödsrikets skugga. Kanske.
Som ofta tunglastad ensamförälder såg jag mer än en like i denna åsna som jag mötte på Kairogata. |
Inte förrän nu i det begynnande
tredje årtusendet kom jag på att sammansmälta dessa för mig laddade silhuetter.
Somliga har tyckt att jag är en konstig kropp - under det stora gravallvarets
kairostid nu kan jag ju själv vara
levande sfinxsjäl och måhända så god som
någon annan tala om den tid som är inne.
Utan att för den skull behöva
identifiera mig med sköna Nerfertiti eller hennes man och farao, Achenaton. Han
som tog öglade ankhkorsets livsnyckel i sin hand och med den framför näsan
offrade och försökte rätt dyrka ljusets goda källa: i stort sett samma sol som
vår men av honom kallad Aton. Vilket, med unnarydskt tungrotsuttal, osökt
leder till att siffran A(R)TON frammanas för mitt inre öra. Det var Den Enda
Gudens vördade namn, senare strängt förbjudet att högt uttala. Egyptiske faraon
såg sig som gudens ende son.
Detta hände sig på 1300-talet
före Kristus, nära i tiden till den mytiske babyn Moses sagolika och sävvaggade
Nilenfärd in i egyptiska kungafamiljens solmaktsfamn.
Farao offrar till Aton, solen, och tar i gengäld emot liv. Del av altarrelief i Amarna, ca 1350 f Kr../NE |
Den enväldigt härskande Achenaton, ofta skriven med ett E som begynnelsebokstav, gjorde hängivet mjuk och ändå förhållandevis realistisk revolt mot strikt stiliserade traditionen och vanemässiga religionen i forna Egypyen. (Strax efter hans död återfördes den till gamla beprövade spår.) Japanska shintos solkejsarkult har vissa väsentliga drag gemensamma med den.
Amarna
kallas nu den plats där denne soldyrkande faraos nyanlagda huvudstad,
Achet-Aton (= Atons horisont), låg. I ett av templen fanns hela 365 altare,
under bar himmel. Solguden avbildades som en cirkelformad skiva varifrån
strålarna vanligen utsträcktes som välsignande armar med slutändar formade till
symboliskt viktiga makthänder. Dessa solstrålehänder riktade livstecknet, ankh,
mot faraofamiljens näsor, så att de kunde inandas dess kraft. Ankh, är egyptiska ’nh’ , hieroglyftecknet
för liv eller själ och ande. Det upptogs redan av de urkristna som T-korset, huvudsakligen uppfattat och
förankrat som bild för gudamänniskans andekropp, med odödlighetssymbolisk
innebörd.
Achenatons (= Den som behagar
Aton) solfixerade regeringstid anses utgöra en egendomlig och kort parentes i
Egyptens historia. Väsentliga inslag i den kom ändå att påverka senare tiders
religioner. I Romarriket var det den Syrienfödde kejsaren Heliogabulus som
först gjorde försök att introducera solguden Elagabal. På 270-talet e Kr upptogs
Sol Invictus (= den oövervinnliga solen) i rikskulten och fick tempel uppfört
åt sig på Marsfältet. Kejsar Konstantin var till en början inriktad på att
utveckla solkulten bland undersåtarna men fann snart kristendomen bättre lämpad
för sina maktpolitiska syften. Det har uppgivits att han inte trodde på det kristna budskap som missionerades, men lät "för säkerhets skull" ändå döpa sig på dödsbädden.
I våra kyrkor framställs Gud
inte sällan som lysande centralsol, gärna i triangelform med öga mitt i, ibland
finns även hans förmedlande hand i närheten.
Fastän Gamla Testamentet förbjuder oss att försöka göra beläte av Gud.
Även Kristus har framställts som solen själv, eller som Solsonen med strålar
spirande ur sin gestalt
.
***
Under i Inledningsdelen nämnda föredraget häromåret, av Cristopher Bollas på Skeppsholmen om andlig
rymdarkitektur, gled mina tankar iväg till idéer jag hört om att det innerst är
barnen i stället för föräldrarna som
väljer var och av vilka vi ska födas. Förfäktat av bland andra Astrid Lindgren. Det slog mig att hur det är förhåller sig
med den saken så kunde jag inte ha funnit bättre familj och uppväxtställe än de
som blev mina i detta liv.
Eventuellt skapade jag min
grogrund här efter ett förhandsval, assisterad av en vägvisande syster eller
bror. Som befann sig, kanske delvis gör så ännu, i särskilt dynamisk
belägenhet. På väg genom rymder varifrån det förmedlats långtfamnande utsikter
åt min fostersjäls skalbildande jagkärna i denna växande självinsiktsatom. Som bereddes för återinträde i jordiskt
liv under senare delen av vår tideräknings andra årtusende.
Måhända som en Guds avbild.
Eller Larva Dei – för att falla Martin Luther i talet när han betonar att
latinets larva betyder både mask och ansikte.
I det sammahanget kan vi gärna
betänka, i all möjlig ödnjukhet, att det inte bara är människan som rustats med
ansiktsförsedda huvuden för detta jordeliv.
Jag kan alltså ha varit
medvetandesökare i en fjärran själhop som samplanerade inplantering här för att
effektivt möjliggöra inbördes växelverkan i denna världsålder. En samskapande
krets för utveckling ur kaotisk smärta, vilken fördjupats och vidgats under
århundradens och epokers gång. En gång var vi Ett tillhopa, nu är vi åtskilda
och utgör mängder med multicellade individer. Än kan vi som byinvånare utgöra
en samhällelig enhet – ja, med rätt hjälpmedel verka i större skala än
så.
Möjligen
dök detta i form av anande känsla upp i mitt bakhuvud då jag under Alebos
midsommardans ställdes i centrum, som i en lutande mandala på den mot sjön
sluttande gräsmattan. Invid granhäck som på den tiden vinklade sig med lönnhäck
nära den ena av de stora syrenbersåer
vilka flankerade grusplanen kring hälsokällan och som jag högt älskade att
gömmeleka i: en var vit och en blå. Nere vid badhuset fanns ytterligare ett par
lite mindre syrenbuskage i rosa och
ljuslila fägring. De var förstås färdigblommade för året.
”Skära,
skära havre”...
Sommaren 1946: Ulla, längst tv, och jag, på huk, övervakar att hålet för midsommarstången grävs och stödprepareras på rättt sätt. |
Kanske
var jag tre eller fyra år. De andra, stora som små, gjorde bannande handgester
och sjöng:
”Det
var rätt och lagom att... Kerstin fick i ringen gå för ingen ville ha´na.
Ha-ha, ha-ha, för ingen ville ha´na...”.
Jag
tyckte det kändes märkvärdigt och spännande, tills jag fick en chock när jag
mötte min storasysters blick. Hela hon gick med väldig inlevelse in i den
smädande rollen och liksom sken av skadeglädje. Plötsligt kände jag att detta inte
var någon lek utan största allvar. Det var som om mitt hjärta förvandlades till
en hård tung sten och sjönk i mörkt sorgedjup, som drog ner hela mig. Med ens
var jag ökenutfrusen. Utstött till isolering, i mittencell. På sätt och vis
blev jag kvar där, för nästan hela livet.
Så fick jag en smärtsam lektion, som jag
innerligt väl behövde inför livslekens fortsatta turer. Visst behövde jag det.
De starkaste mannarna bland husets gäster hjälper sin värd att stadigt få midsommarstången på plats inför dans och lek. fader Ernst verkar balansera farligt: nära att stå på huvudet. |
För
övrigt var tillfället för denna genomgripande erfarenhet synnerligen välvalt,
för jag var inte ensam inne i tomhetscirkeln. Bredvid mig tornade
midsommarstångens fruktbara korssymbol upp sig. Den som vi själva lövat och
blomsterprytt - doftande inte minst klibbal och hundkäx. Systerligt blomstrande bröstade den sig, med dubblerad
evighetskrans hängande från sina utbrett välkomnande armar.
Fantastiskt
mycket är tänkbart. Om vi på allvar sansar oss och förlägger världens centrum
utanför oss själva, åtminstone delvis. Man kan tycka att jag, i och med dessa
skriverier, egoistiskt manipulerar och verkar vara ute efter att ställa mig
själv i mitten. Därvid hänsynslöst utlämnande mina närmaste. Men jag vill i
stället frigöra mig och dem från skev centrering. För övrigt är jag ingen
karismatisk personlighet, så lika lite
som tidigare är det risk att andra fortsättningsvis ska dras in i ”min
trollkraft”. Gud har vist nog sett till att jag och min charm är lagom
alldaglig för att vara rätt ofarlig i detta värv.
När
jag blickar bakåt kan jag alltså inte tänka mig en näringsrikare jordmån att
växa upp i än den som blivit min i detta liv. Till yttermera visso försedd med
särskilt härdande miljöfaktorer som samstämde med automatiskt utlösande spärrar
i min bitvis genkemiska själsbyggnad. Tror jag. Vilka säkerställt mitt
underifrånperspektiv livet igenom i den rätt ofrivilliga underdogens eller
fåniga dårens utsatthet.
Så
långt kommen i spekulerandet runt min bakgrunds dolda motiv och schatteringar
brukar jag framstå för mig själv som ett fuskverk, nästan en robot. Ändå anser
jag mig ha erövrat en hel del självständighet medan jag av skärvor från
omgivande lergods och visdomskällor försökt sammanfoga sprickor i mitt
känsloliv och kunskapande.
I
bilden ingår naturligtvis att släkten kan vara värst. Och att bygemenskapens
eller skol- och arbetskamratskaps gängmotsättningar kan ge svåra
erfarenheter som ändå är omistliga vid härdning på väg mot livets finalartade prövningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar