Alebo cirka 1920. |
Reklamtid från den tid då radioaktiv behandling varmt rekom- menderades av läkarna. I dag, efter senaste forskningsrönen ses i vissa fall liknande dosering åter som positivt verkande. |
De huskroppar som fanns i Alebo vid min födelse kom till
i mitten på 1890-talet. Undantagandes uthuslängan och den så kallade ladugården som byggdes på 1920-talet, samtidigt med grannhuset där min kamrat Monas Danielssonfamilj bodde från andra halvan av 30-talet. "Ladugården", som låg till höger om stigen strax bakom skogsbrynet, revs 1949 inför genomgripande renoveringen och gav virke till värmande vinterbonandet av huvudbygg-nnaden.
Det har sagts att stället inrättades i en gammal hednisk lund, ett vi, vid offerplatsens
rödaktiga och järnsträvt doftande jord. Den idégivande inspirratören var naturligtvis häxprocessernas kände avskaffare, Urban
Hjärne. Genom hans ivriga engagemang hade kult för grundligt friskare livsföring spritt sig även till våra gränstrakter och kallkällan började redan på 1790-talet brukas som hälsobrunn, med järn,
svavel och andra mineraler som beståndsdelar.
På 1890-talet fick Unnaryd sin första läkarpraktik och
valet var nära att falla på Alebo som plats för det planerade uppförandet av sjukstuga. Då för tiden besöktes källan somliga säsonger av bortåt 400 personer och det framfördes en hel del kloka synpunkter på att verksamheten behövde kombineras med tillgång till en läkares kunskaper.
Men sjukstugan uppfördes i stället vid kyrkan och i Alebo lät Bolmsöbon Gustav Hultgren bygga brunnshotell vid källan. Frun i huset, Emilia, var inte bara ställets första husmor utan också hela socknens respektingivande barnmorska. Med täta ärenden i uppfyllandet av den rollen, miltals omkring.
Men sjukstugan uppfördes i stället vid kyrkan och i Alebo lät Bolmsöbon Gustav Hultgren bygga brunnshotell vid källan. Frun i huset, Emilia, var inte bara ställets första husmor utan också hela socknens respektingivande barnmorska. Med täta ärenden i uppfyllandet av den rollen, miltals omkring.
Alebovattnet troddes bota en lång rad åkommor. Doktorn,
Gustaf Essén, kom varje dag för konsultation och
ställde diagnos. När jag var barn hette läkarna på sjukstugan Levin Reinhold
Thelander och Ivar Sigge. De tog kallet på minst lika stort allvar som
föregångaren men sågs aldrig resonera lämpligt antal glas järnvatten med
brunnsgäster; nya tider hade kommit med andra hälsokurer. Vid uttalat behov
gjorde de hembesök hos alla i sin provins och var i princip ständigt
pliktberedda, utom under semesterveckorna då en vikarie trädde in. Först 1943
organiserades ett joursystem ihop med kollegerna i granndistrikten.
Ung Elsa. |
Flanerande gäster i Aleboallén vid förra sekelskiftet. |
Fram till 1940-talet kunde man även rena och kurera sig i badhus och bassäng nere vid sjön, med bland annat ång-, stål- och gyttjebad. Den väl-doftande tallbarrs-kuren var populärast. Rejäla fruntimmer i byn var baderskor, som Stava och Signe. Grannar runt omkring hyrde ut rum till gäster som huvudbyggnaden under högsäsong aldrig räckte för.
Värdinnan Ruth Liljeberg står medan hennes vän och nya "allt-i-allo" Elsa sitter, medan chansen bjuds. Maj 1929. |
1929: Ernst med fästmön Hanna och vänner runt sitt dragspel. |
Moln skockades allt mer över trädtopparna och hon tog
med räfsan hastigare tag för att bli klar innan regn kanske ändrade
arbetsvillkoren.
Plötsligt hördes hovklappret och skramlandet av en
hästskjuts i Sunnerskogslien ner mot Alebodal. När den närmade sig såg de
varandra första gången, de båda som skulle bli mina föräldrar. Knappt märkbart
höjde de höger hand och nickade avmätt, som vanligt var bland bybor mot
främmande.
Ernst profilerad. |
Denne hade haft en svår dödskamp tills han gav upp sin
stolthet som hårdnackad ateist och lät skicka efter prästen, som snart kom och
gav honom nattvarden samman med välsignelsen inför evigheten. En stund senare
drog Svante Gottfrid Sandqvist sitt sista andetag. Han som i livet även var en
Kronans husar och hovslagare.
För mig framstår detta sammanträffande som ett vackert
men makabert tecknat ödesmöte inför trettiotalet och nya tidens genombrott,
under sista året av vad som brukar kallas det glada tjugotalet. Min mor verkade
återhållet stolt när hon berättade för mig om denna dag, vilket hon gjorde
först när jag var i fyrtioårsåldern. En tydlig glimt av triumf skymtade i
hennes ögon och tonfall, men hon var strängt knappordig, rentav korthuggen. Som
om hon gav mig denna skickelsedigra inblick först efter förvirrad tvekan och
viss självövervinnelse inför detta säreget inpräglade minnes ödesmätta stämning.
Lummigt och skönt - som gjort för lek och lustiga nöjen. Närmast syns krocketplanen, med stol mitt på. |
Där förr Urd, Skuld och Verdandi satt, de tre nornorna
som komponerade mönsterväv av slumptrådar medan de spann ödesmätta livslotter.
Invid ett uråldrigt källögas grumliga men skönt färgskimrande ythinna, utgjuten
av framsipprad olja från pressad urbergsgrund i mörka djups innandömen.
Kanske döljs här magiska eller gudomliga krafter som kan
förtrolla människan med en vilja starkare än vårt jag; tillhörig den totala
skapelsens ursjälv. Vilken mäktar fortplanta ärftliga inflytelser eller
relikter från förfädernas liv, lär jag mig i Jungs Aion.
För de judiskgnostiska naasenarna i vår tideräknings
begynnelse var paradisets natur fyrfaldig, bildat av de fyra flodernas vatten,
och ormen personifierade och åskådliggjorde trädets heliga gudom, eller numen (bokstavligen ”nick”). I jordens
inre dväljs trädens rötter samman med vishetens ande och änglaorm. Vidare
redogör den boktexten för alkemins paradis som omtyckt symbol för albedo (=vitnande),
”det vill säga det återuppnådda oskuldstillståndet”, med en vattenkälla som
fullständiggör och livshelar människan. För kyrkofäderna blev Kristus den
källan, och i alkemistiske mystikern John Pordages formulerering är den
paradisiska eller gudomliga visheten en ny
jord. Den är det gudomliga landet i vilken alla livets träd växer ur hjärta och
centrum och får Edens förlorade lustgård att grönska.
*
För en skoluppsats om hur det var förr i världen fick
jag omkring 1950 i uppdrag att ställa frågor till äldre bybor. Min farsfaster
Brita, då några och åttio, beskrev gamla tiders föreställningar och gemensamma
upptåg för mig.
Nyligen hade jag själv efter härliga valborgsmässoaftonens
bålbränning fått vara med i svansen av barn som efterhängset följde byns ungdomar
i månghundraårig sed att den kvällen dra från gård till gård och sjunga för
ägg. Sent, när det börjat bli mörkt och kylslaget så att tröjorna måste knäppas
högt upp i halsen. Stämningen var spännande och fantastisk – rent underbar.
Repertoaren bestod av flera vårsånger, men allra först och mest ljöd ur våra
strupar en gammal melodi som inleddes med orden:
- Vi komma nu uti er gård – maj är välkommen! Och fråga
om vi sjunga får – våren är så härlig för ungdomen…
När någon som ingick i hushållet öppnade dörr eller
fönster och tackade för spektakel och sånguppvaktning höll det sjungande
tiggarföljets anförare fram en rymlig mössa som det lades ägg eller klingande
mynt i. Min åldrade släkting berättade att de unga på hennes tid, i början på
1880-talet, sjöng för ägg på samma sätt. Noga och gärna hade de följt även
andra gamla traditioner.
Alebokällan - ännu utan överbyggnad. |
De sprang som för livet den sträcka förbi Dalhem där en
bäck hördes porla och sorla. Det lät just likt rasslet av kedjor som fjättrar
en farlig man, när han ursinnigt sliter i dem för att slippa fri.
- Det är sant enligt de gamle, sade min ålderstigna
släkting som själv var född 1866, att en kedjad man för länge, länge sedan
straffades i Alebodal. I åratal. Det
ryktades att han sedan spökade, gick igen, århundrade efter århundrade…
Torget i Unnaryd, sedan medeltiden
känd marknadsplats - knallarna fick
från 60-talet hålla till en bit härifrån.
|
Jag plågades av hemsk mörkrädsla ända upp i tonåren, var emellanåt spökrädd mitt på ljusa dagen. Då fanns vinterhalvårets gatubelysning bara halva vägen till Alebo från Torget: dem urgamla marknadsplatsen nära kyrkan som blivit byns nutida centrum. Det var en bra bit mellan upplysta hus. Mest bara hagar och sädesfält under hälften av den drygt en kilometer långa vägen.
Till vänster: Brita röker cigarill i Aleboskogens skönt ljus- glimtande fälla:. I bakgrundens skugga dyker Elsa upp ur marken lik en älva, längst till höger. 1935. |
*
Jenny 1920. |
Emellanåt benämndes hon nog så av sina lärarinnekolleger
under Eslövstiden, men i min barndoms Unnaryd användes inte det ordet.
Åtminstone inte så att jag hörde det.
När jag var i tioårsåldern blev jag åsyna vittne till hur kämpen i faster
Brita drog en lans för mig, och en smyckelös inställning, så det slog gnistor
om det. Det var när hon rent ut sagt skällde ut min jäktat respektingivande mor,
därför att den senare hade köpt mig en så kallad kamratring av nysilver som
från första stund var för liten och knappt gick att pressa in på plats över
fingerleden.
Efter
några dagar hade den nästan växt fast på mitt svullnade och bultande
ringfinger. Jag kunde inte få av den igen. Ingen annan där hemma heller, varför
jag slutligen sändes till Brita på Ryalyckan som tilltroddes förmågan att klara
alla sorters problem, inklusive omöjliga uppgifter. Bistert sammanbiten,
underligt mumlande och först efter stor möda och mycken intvålning lyckades hon
befria mitt blåröda finger från kamratringen. Det gjorde bitande ont.
Jag
bad ändå att få den med mig hem till fyndlådan, denna symbol för trohet mot min
moderliga kamrat. Då såg gammelfastern ut som ett åskmoln, muttrade ilsket om
stora, vuxna människor som inte fattar vad de kan ställa till med och slängde
ringen direkt i slaskhinken. En stund senare vände hon sig utan omsvep till den
misshaget gällde.
Brita och Jenny skaffade sig en hel del spännande kunskaper om förhållandena i världen och hade välförsedda bokhyllor. Söderut tog de sig kroppsligen aldrig längre än till Danmark, såvitt jag vet. Åt andra hållet nådde de midnattssolens norska riksgränsmark – och Jenny gjorde med väninnor en resa ända till Islands heta och trolskt ångande källor. I generationerna närmast före dem tog sig de flesta av våra förfäder aldrig utanför bygdegränsen ens.
Att bege sig till Värnamo marknad och dess Apladal var bara det ett krävande heldagsföretag på spåriga och dåliga vägar. Även för den som hade häst. Egentligen var det minst en tredagarstur eftersom man måste vara på plats tidigt på morgonen, alltså övernattades det i eller strax utanför staden. Samma tidåtgång gällde för de vanligare köpvändorna till Halmstad efter salt, krut och mycket annat, sedan först egna tillsaluvaror avyttrats. Oftast följdes traditionen från gamla orostider i gränsskogarna här: man mötte upp för att i så kallade foror fara flera häst- eller oxskjutsar i följe – så vann man ökad styrka för säkerhets skull.
Brita och Jenny skaffade sig en hel del spännande kunskaper om förhållandena i världen och hade välförsedda bokhyllor. Söderut tog de sig kroppsligen aldrig längre än till Danmark, såvitt jag vet. Åt andra hållet nådde de midnattssolens norska riksgränsmark – och Jenny gjorde med väninnor en resa ända till Islands heta och trolskt ångande källor. I generationerna närmast före dem tog sig de flesta av våra förfäder aldrig utanför bygdegränsen ens.
Att bege sig till Värnamo marknad och dess Apladal var bara det ett krävande heldagsföretag på spåriga och dåliga vägar. Även för den som hade häst. Egentligen var det minst en tredagarstur eftersom man måste vara på plats tidigt på morgonen, alltså övernattades det i eller strax utanför staden. Samma tidåtgång gällde för de vanligare köpvändorna till Halmstad efter salt, krut och mycket annat, sedan först egna tillsaluvaror avyttrats. Oftast följdes traditionen från gamla orostider i gränsskogarna här: man mötte upp för att i så kallade foror fara flera häst- eller oxskjutsar i följe – så vann man ökad styrka för säkerhets skull.
Bildningen hos dåtidens folk var inte sällan lika
rikhaltig och mångordig som vår i dag men koncentrerad till en trängre värld,
och anknytningen till kunskapens praktiska hantering betydde långt mer än nu.
Landsortsbor förr hade ett djupare och mer levande kunnande än det som
storstadsbor i gemen nu fragmentariskt registrerar och hanterar under ofta
mekanisk informationshets. De ägde stor tillfredsställelse i sitt kunskapande
och hade en respekt för den, även hos andra, som allmänt saknas i dagens
samhälle.
Ett par år efter systrarnas återflytt till födelsebyn firar Brita sin 75-årsdag med bl a spettekakor från skånska vänner . |
Kännetecknande för denna lillasyster var ett något
nervöst skratt som lät godmodigt men ibland kom överraskande och för
omgivningen omotiverat. Hon upplevde en stor kärlek en gång, men döden kom
emellan för hennes hopp om äktenskap och lycka. När hon dött fann vi den
utstyrsel som hon en gång gjort för sin brudkista. Den hade hon livet ut låtit
ligga orörd kvar bland sina tillhörigheter.
De båda systrarna och kollegerna kompletterade varandra,
höll samman och bodde ihop i många år. Det gjorde de även under ålderdomen, så
länge det var praktiskt möjligt. Men 1953 drabbades Brita av åldersbetingad
förvirring.
Jag hälsade på hemma hos de båda på det gulvitmålade Ryalyckan – noga taget skrivs det Rydlyckan - dagen innan Brita för sina sista levnadsmånader flyttade till det stora röda kronikerhemmet, som från början byggts till epidemisjukhus och låg intill kyrkogården snett bakom sjukstugan.
Jag hälsade på hemma hos de båda på det gulvitmålade Ryalyckan – noga taget skrivs det Rydlyckan - dagen innan Brita för sina sista levnadsmånader flyttade till det stora röda kronikerhemmet, som från början byggts till epidemisjukhus och låg intill kyrkogården snett bakom sjukstugan.
Dags för Jenny att fira sin 75:e födelsedag: skuggföljd ler hon ändå. |
Som vanligt vid eftermiddagsbesök där satt jag stillsamt tyst och kurade skymning med dem; vi fick en lång stunds rofylld samvaro i kvällsskummandet. När skuggorna smugit tillräckligt långt fram ur hörnen, och utplånat all skarp åtskillnad mellan oss och rummets ting, tändes lamporna och vi började tala med varandra igen. Denna meditativt begrundande kvart eller halvtimme hade de i barndomen lärt sig omhulda traditionen av. De upplevde den som dagligt inslag i från föräldrarna nedärvda vanor, ett heligstämt inslag av vördnad inför ljusskiftets innebörd. Som små hade Ulla och jag med krypande otålighet knappt förmått uthärda det.
När jag sagt adjö denna sista dag för Brita på Ryalyckan skyndade hon ut i hallen efter mig och smög ur sin tröjficka fram en liten tunn bok med ovanligt formgivna och hårda pärmar:
- Säg ingenting -
ta bara den här och gå genast! viskade hon. Tala inte om för Jenny att
du har fått den. Då blir hon hemskt arg på mig och låter dig inte behålla den.
Genom den boken gav hon mig mycket. Det var Dödens Engel, religiöst poem av författande biskopen Johan Olof
Wallin, illustrerat av C G Hellquist.
Det
är känt som den diktarens mäktigaste verk, funnet först efter hans död 1837 men
det lär ha skrivits tre år tidigare. Det fick mig att inse att jag borde
försöka ta vara på min tid, jag som varit en rätt svår busunge hade ju ändå
blivit kristet döpt. På försättsbladet hade författaren citerat Paulus: ”En gång
dö, och sedan domen”, gällande kristenheten. Obarmhärtigt men samtidigt
hoppfullt: som du sår, så får du ock skörda!
Och vad man väljer att gå in för att tro och föreställa sig, det får man
kanske…
Det jag minst av
allt delar är tänkandet hos dem som fantasilöst och föraktfullt fnyser åt tro
på reinkarnation. Fastän vi tycks fångna inom jordiska biosfärens livshölje
ihop med så många andra vissnande och nyfödande varelser. Ytligt brukar det hävdas att hopp om fortsatt
medvetande efter döden skulle locka på grund av önsketänkande. För mig öppnas
genom karmabunden återfödsel i stället avskräckande möjligheter. Fråga för
allsidig belysning vilken buddhist som helst om de djävulskt omänskliga för att
inte säga rent djuriska aspekter som sådan gudlös odödlighetstro öppnar, för
dem som inte är avancerade själsodlare! Utan nåd.
Även om jag gärna
tänker mig att jag en gång (i samtidig kollektivsjäl ihop med andra, kanske)
dvaldes i åsnan som Jesus red in på till firande och offrande i påskberett
Jerusalem. Den dag som i dag är ser jag mig som hans själsligt sega packåsna
och har numer inga ambitioner att avancera till finare rollskapelse.
"---De sjöngo glada, de sutto tryygga I trädens löfviga skygd, en stund---", ur Dödens Engel av J O Wallin med bilder av C G Hellquist |
Den starkes rätt, förakt för svaghet samt folkets frossande i bröd och skådespel dominerar oss i den yttersta tidens USA-ledda vinnarideologi: den nihilistiska snabbklippskapitalismen. I högre grad än under Romarrikets Nero eller naziväldets Hitler.
Nu kan man
invända att i USA säger många sig vara goda kristna, går stadigt till kyrkan
och ger en välgörande slant till behövande. Men mig förefaller det som om man
där mest ser Gud som nuets jordiska framstegsbelönare och Kristus är den som
bekvämt ska servera allt på uppenbarad bricka, för de sina. Självokritisk och
sentimental egoism men inte engagerande ansvar tycker jag mig urskilja där. Och
minst lika mycket av gud förvänd till krösus eller mammon som hos oss i Europa.
Det har länge
lutat åt att fascination inför bröd och skådespel alltfort ska bli
huvudkomponenter i vår västliga kultur. Under en liberalkonservativ grädda som
på sina håll ivrigt försvarar sin ställning genom att skenmanövrerande
manipulera folk på gräsrotsnivå till att förströdda stampa på stället marsch,
vad gäller självständig utveckling.
Ateim eller buddhism? Som att välja mellan pest och kolera, anser jag.
Därför är jag tillfreds med att ha blivit ledd in i
detta livet med kristna förtecken. Inte minst av faster Brita, genom Dödens Engel. Märk dock att den kristna
engångsdomen, för varje liv, kan tolkas
som just insnärjning i återfödelsens hjul. I dess tärande livseld,
evighetsvarande.
Man blir lätt yr i dansens virvlar:
lallande dårefäst efter ringspringet runt gröna årsträdet vid årshjulets mörka
vändpunkt mot ljusare tid. Så det gäller att veta vilken gud (eller nutida
kändisidol) man vill välja att uppmuntra, som värd att hänga i julgran. Enögt upphöjande och cirklande runt filuren
mammon kan bli svårt att komma loss ur. Den girige egendomsgudens ägandegrepp är
starkt.
Framöver riskerar vi insnärjning även
i groteskt förlängda liv med hjälp av genterapi och organtransplantationer
inklusive minnesgoda hjärncellsimplantat. Det blir kvantitativt liv i stället
för kvalitativt att välja på för jordens rika och stamcellsbemedlade elit, i
värsta fall.
Vi andra, de av oss som inte behövs i diverse
slavkadrer, ska väl helst försvinna från jordens yta? Genom födelsekontroll och
homosexuell parbildning, om inte annat. Eller hur tänker man sig det hela, inom
Bildenberggruppen, World Economic Forum och dylika maktcirklar - med tentakler
in i framtidens värdesättande åsiktsindustri?
Maktens barn kommer nog att kräva, tycka sig äga rätt till, gott om väl
syresatt ”lebensraum” i sina jordiska himlariken. Vill naturligtvis ha friskt
källvatten vid äventyrsutflykters lagom spännande lekar i det somliga börjat
kalla infantokrati i stället för demokrati.
Brita med mig 1939. Nyplanterad granngran- häck kan anas en bit in på gräsmattan. Kurviga vägen mot backen är nu rätad... |
- Käre Herre, Bror
och Frälsare, Jesus Kristus, Fader och Moder Vår, Kära Vänner och Systrar, Hare
Krishna och Allah, för oss alla: Store Gud och Lille Gud – Gode Gud! Tack för
alla Dina under! Och måtte kärlek,
vishet och samarbets-förmåga spridas bland oss! Förlåt oss och förbarma Dig över
oss: människor, djur och natur…
När faster Britas sista dag kom i hennes åttioåttonde
år, i mars 1954, hade jag hunnit fylla femton och pappa bad mig att tillsammans
med honom, hans syster Berta och faster Jenny invänta slutet vid dödsbädden.
Det blev många och långa timmar. Genast
när jag den morgonen kom till hennes rum på Kronikerhemmet kände jag det som om
hennes själ och personlighet redan lämnat kroppen.
Hon fanns kanske i rummet än, men var inte längre denna
kropp utan befann sig redan någon annanstans, tror jag. Osentimentalt,,som hon
mest jämt tycktes vara inför egna livsödet, dröjde hos oss kvar bara hennes rent
fysiskt tvekande andedräkt. Som fladdrade lik en svag ljuslåga genom
kroppshöljet. Andetagen kom på slutet med så långa mellanrum att vi flera
gånger trodde att det var det sista.
Det var inte av någon sjukdom hon dog, sista året tog hon bara gradvis slut
till både kropp och själ. På liknande sätt blev det för Jenny drygt tolv år
senare, utom att hon fick behålla sin psykiska spänst ända till slutet. Liksom
den fysiska. Hennes dödsprocess tog inte många timmar från det att själen,
eller det däri mer begränsade kroppsjaget, plötsligt tycktes bli dödstrött och
bestämde sig för att sätta punkt.
*
1936. Än är allt frid och fröjd i Alebo: Ernst poserar med småflickstrio där systerdottern Britt.Marie sitter t v om sagosesslika Ulla. Som självklart är världens medelpunkt, närmast husets fru Elsa. |
Hösten 1938 tedde sig i sydvästra Småland som en enda lång och varm brittsommar. Sedan blev det inte någon riktig vinter heller. Väderleken var ovanligt mild, sjön lade sig aldrig under det tunnaste istäcke ens. Den novembermorgon som inledde min födelsedag gick mamma ut i trädgården och gladdes åt underbara rosor som nyknoppades där bland höstflammande löv, nedsinglade från snart nakna trädgrenar i ask och lönn.
"Peace" heter rosen på bilden - fick sym- bolisera ndra världskrigets fredsslut som dess så kallade fredsros. |
Då hade hon gjort i ordning för Sven, som de bestämt att
han skulle döpas till om det blev en pojke. Namnet betydde förr lärling,
tjänare eller väpnare.
Men hon fick
plocka n:ed babyutrustningen i sin låda igen. För han kom fel, med handen först.
Hårt knuten i livskamp, skulle jag tro. Kanske av en utarmad maktgud som
genialt tecknar sin outsägliga förtvivlan men ändå bestämda vilja från trång
dödskammare, över livströskeln ut i den kärleksförtvivlade tillvaron. Jag vet
inte om denna brodersgest uttrycktes höger- eller vänsterhänt men har lärt mig
att enligt gammal tradition signalerar en sluten hand beslutsam enighet. Fast
det finns förstås de som i stället ser eller vill använda en sådan som
knytnävshot.
En vikarierande gammal präst bodde i Alebo som- maren 1961 då min son föddes.. Mamma bad ho- honom om det här beviset för att Bror Sven verkligen fanns. |
Doktorn tillkallades och gjorde vad han kunde men blev
tvungen att sända mamma vidare de sex milen till Värnamo i hopp om att hennes
liv skulle kunna räddas. På lasarettet där opererades resterna av det lilla
barnliket ut.
Tror jag, för jag har funnit kassabok med utgiftsposter
som gäller bilfärd till Värnamo och lasarettsvistelse där vid denna tidpunkt,
men jag fick inte kännedom om den enfödda svenhanden och en del andra detaljer
förrän strax innan mamma dog våren 1999. Då hade hon själv slutat bruka sin
tunga till att tala, undantagandes enstaka överraskande och märkligt
klarläggande ord med dagars mellanrum.
Det var sedan jag för flera i Unnaryd hade beskrivit en
särdeles märklig och laddad dröm som jag då hade, i vilken mamma i sin sjuksäng
genom kroppsspråk visade och ivrigt försökte tankeöverföra hur min äldre syster
fötts. Som jag fattade det i sprinterposition, just kommen ur startgroparna
eller sprängande målsnöret – med ena handen först. Dagarna efteråt informerade
nyheterna stort, med just sådan bild, om en 38-årig svart löparstjärna som för
sprinterstyrkans skull dopat sig och därför mött en förtidig död.
En 85-årig vän bland Unnarydsborna, Maja Bergström,
berättade då för mig att drömmen jag haft inte gällde min syster utan min
dödfödde bror. Det var han som vid födelsen störtat sig över målgränsen med
handen först.
Carl Milles: Guds Hand. |
Eftersom inledningsskedet inträffade medan min mor var i byn med folk omkring sig blev det svårt att helt tysta spekulationer runt de eventuella konsekvenserna av vår familjetragedi - bland dem som var införstådda i vad en sådan utsträckt barnahand eller kalvklov innebär som förlossningskomplikation. Annars brukade de inblandade i sådana mer eller mindre blodiga katastrofer hålla tyst om det skedda, om inte för annat så av hänsyn till kanske senare födda barn. Detta efter bittra erfarenheter i dylika fall, även för barnmorskornas föregångare som av kyrkligt rättroende ofta sågs som häxanstrukna.
För några hundra
år sedan kunde det visst hända att även goda mäns hustrur hellre fick dö i
långvarig plåga än att vid nödläge knivvåldsförlösas, åtminstone om hjälpen
kunde ges bara av en skicklig jordegumma vars egen eller närståendes kristliga
vandel ifrågasatts. Därför begravdes nog ibland den oförlösta med
större delen av barnet kvar inom sin för gudsmännen idealt obeskurna och
oskadda kropp. (Enligt SUJFHÅ 1957, bilagan på sidan 16 till artikeln av
Paul Wilstadius om lagläsaren Anders Zoterus eller Soterus alternativt Hasslegren
från Hässlehult i Unnaryd: Som exempel på dennes koncisa men ändå målande
domsboksstil anförs där rannsakningsprotokoll över händelseförloppet när
komministern i Gryteryd Sven Erikssons hustru Bodil avled i barnsbörd år1636,
sedan barnet skurits eller slitits i fem delar.
Kärande var
hennes far, ridfogden Anders Olofsson i Västbo härad. Svarande: änkan Bengta
Andersson vars nekande make jämte sitt syskonbarn året innan
dömts till döden för dubbelt hor. Änkan hade tidigare friat sig med tolvmannaed
efter att av Sven Erikssons överordnade hätskt ha anklagats vid Västbo ting för
att ha brukat läsningar och signerier med nycklar hos barnaföderskor, enligt
vantolkning av Matteus 16:19. Inför denna rättegång hade Bengta färdats till
Danmark, alltså Halland, men lämnade genom sin son skriftlig
redogörelse för vad som hänt före och under hennes deltagande i prästhustruns
förlösning.)
Den jag i kapitel 7 kallar Beda och beskriver som min
onda fe var i byskvallret synnerligen förfaren och säkert införstådd i det
svåra födselförlopp som föregått min ankomst på livsscenen. Troligen var detta
anledningen till att hon närmast njutningsfullt gick in för att prägla mig som
litet barn med att jag borde se mig själv som ful och skämd: en le´ varelse. Det begrep jag med den
bakgrund som mitt liv avtecknats mot efter märkligt laddade sprinterhanddrömmen
våren 1999.
2010 inflikas att jag genom septemberupplaga av P1-Vetenskapsradions Språket-program lärt att ked (eller ”kel”) i sydvästsvenska dialekter än finns i danska ordboken. Likt Hans Alfredsons & Tage Danielssons humorfilosofiska utläggning om vårt livs Påse, kan danskens kedel (= kittel) ses som slags jaktväska eller gryta som måste fyllas. Ibland ihåligt skrammeltom för fattigas magkänsliga humör, vilket nog gett upphov till än gångbara danskuttrycket ”led og ked” (i min hemdialekt =”tje och le”) för sugne suckaren: så utled//elak och ledsen/sorgesam. Danskans led är även liksom i svenskan del av kropp och rasslande kedja/kättiing: en kaede. Som en fängslad stackare länkats vid och utmattad släpar på, kanske med axel eller höft ”af led” (= ur led).
*
Mamma chockades
svårt. Förmodligen blev det en traumatiserande upplevelse också för min syster.
Hon var då tre år och antagligen ensam med mamma under den första dramatiken,
med cykel uppe i byn för att handla, innan de tagit sig hem och barnmorskan
kom. Mamma brukade när vi var små berätta att Ulla länge efteråt greps av
ångest om hon själv inte fanns inom synhåll. Ropade övergivet:
- Du har väl inte flövit!
Under falken, i oktober 1938: Ulla på Alebohallen. |
Strax efter förlossningen drabbades mamma dessutom av
blodpropp, för första gången svullnade det ben upp som senare åsamkade henne
mycket lidande. Resten av vintern bodde mina föräldrar med Ulla på Fransabo hos
Hulda, änka efter farfar.
Gång på gång berättades för oss hur Ulla dagen efter min
födelse året därpå kom springhoppande över gärdet till granntanterna Signe och
Ellen Hellström. Högt och andfått ropade hon:
- Jag har fått en söster, jag har fått en söster!
Ofta fick jag följa med mamma till Lillebrors
grav under en stor lind, närmast kyrkogårdsmuren vid första grinden intill
prästgårdsvägen. Han hade väl fått begravas där eftersom han inte varit helt
dödfödd - handen hade ju levt, först.
I rödvit klänning på modersklnä. |
Min storasyster utsattes vad jag vet aldrig för
övertalning till att följa med på
gravvårdande turer. Hon hade en mycket fin babystor docka, som också
kallades Lillebror, antagligen fick hon den i julklapp innan Sven dödföddes.
Jag fick tidigt överta honom. Mamma sade:
- Ulla har alltid
vägrat att leka med den.
Hej. Trevlig läsning. Jag har i Unnaryds kyrkoböcker fått reda på att min farmors familj flyttar till Alebo Hälsobrunn 1910. Dom hette Per Noak Nilsson (f.1856) och Johanna Matilda (f. 1873). Johanna bor kvar där åtminstone till 1922. Maken Per Noak dör 1912. Sonen Karl Albin (f.1899) arbetar som handelsbiträde i Unnaryd, men dör i TBC 1922.
SvaraRaderaDet skulle vara väldigt roligt om du visst något mer om dessa människor och ville dela med dig. Min farmor ( Ellen Elida Kristina) som var äldsta barnet flyttade från Unnaryd 1911. Jag har aldrig träffat henne.
Jag är också nyfiken på varför familjen bosatte sig på Alebo Hälsobrunn. De kom ursprungligen från Danshult. Per Noak arbetade som stenhuggare. Fanns det enklare lägenheter att hyra på Alebo?
mvh
Solveig Béen
Stenhuggare blev vanligen svårt kroppsslitna = "slut" - kanske hade därför hans Johanna sett till att få anställning i Alebo. Möjligen fick de hyra ett rum med kökstillgång i ca 1850 (med uthus) byggt grannhus(revs för några år sen )väster om huvudhuset. Tre döttrar Hellström där varav den ena, Signe, arbetade som Alebobaderska - deras föräldrar kanske dog före 1910. Stora Alebohuset vinterbondes 1950, innan dess MKT dragigt och kallt.En av ägarna på 20-talet installerade öppen spis på övervåningens hall och enkel kamin i runnet därunder samt kakelugn i gäs/=sovrummen - ändå efter sommarsäsongen inte uthyrda som beboliga för gäster, vid minusgrader. Från början byggdes nog enkelt skjul på bAKgården: vedbod + sk avträde. Tror att nuvarande uthuset där, med väl vinterbonad bostad inkl köksspis och kakelugn, byggdes först i slutet på 20-talet, samtidigt med s k lagårn bortanför skogsdiket:i norra delen även liten grisstia och i den södra hönseri en tid samt allmänt förråd. Mittendelen upptogs av långa snickarbänkar och redskap för byggmästaren Andersson som då byggde gediget hus även på granntomten österut. För min barndomsbästis Mona och hennes Danielssonfamilj: ägde huset från ca 1937 - senast då avskildes tomten och tillhörde inte längre Aleborörelsen. Tror inte fanns hus där tidigare. /// I annexet, före 1945 års ombyggnad kallat badhuset, var bolämpligt bara sommartid. "Fick de i nåd" bo kvar i gäststängt Alebo under vinterhalvåret klarade de sig kanske knappt till nöds på vad som kunde intjänas som extrahjläp åt bybor, i första hand åt ägarparet Hultgren, som ca 1922 sålt Brunnsrörelsen. Alla Unnarydsåren bodde de båda nog i sitt gedigna hus ca en kilometer mot byn till (ev byggt samtidigt med stora Alebohusrucklet, sedan de på 1890-talet sålt sin arvsgård på Bolmsö), /// Mvh KESandkvist
SvaraRadera