Sen 1950-talet bleknad byaidyll - här häcken och gröna trädupp- vaktningen förbi gamla apote- ket i Unnaryd. |
Det gjordes upprepade försök att få järnväg framdragen till Unnaryd men till slut måste de kommunansvariga skrinlägga de förhoppningarna. På 1890-talet bildades Unnens ångbåtsbolag med Vega i centrum för verksamheten. Senare, efter en besvärlig brand ombord, tradade här även Freja samt en pråm. Därmed hade man i tjänlig väderlek ordnat för bekvämt närmande till järnvägsförbindelsen på Bolmenbanan mellan Halmstad och Ljungby och handhade såväl persontrafik som fraktande av timmer, virke och köpmannagods. Lönsamheten var dock dålig, verksamheten blev därför inte långlivad.
I 50- och 60-talens strömlinjeformande
verklighet kunde ändå den som saknade bil lätt ta sig till och från Unnaryd med
väl fungerande bussförbindelser längs de kortade vägsträckorna till Halmstad,
Värnamo och Ljungby. Nu efter millennieskiftet återstår linjen Lidhult-Hylte
med halvdan anslutning till Halmstad och Ljungby. På senare år har det av
tvingande ekonomiska skäl dessutom blivit si och så med tidigare berömvärda underhållet
av en del vägar som för hitåt och här-ifrån.
Vi
får hoppas att det inte ska barka iväg alldeles åt skogen och bli lika illa som
under långa perioder förr i världen. Då var tidvis inte bara småbyarnas vägnät
utan även lands- och häradsvägarna i mycket dåligt skick, med hjulspår mitt i
som ofta var lerigt uppkörda och svåra att ta sig fram i.
Grindslanten av Aug Malmström. Motivet, på välspridd reproduktion i många småländska lanthem , lockade ofta fram igenkännandets leende. Även hos min tant Hulda på Fransabo, pappas styvmor. |
Ett
le fick vanligen ett naturligt
framväxt namn, som kyrkbyns Korsleet vid Vibo, Rellesdungaleet i Fjällansnäs
och Syltebäckaleet i Lockabäck. I Almesjö hade man Hägnaleet och Lakullaleet, i
Karsnäs fanns vidare Hoggebole och i Drosphult Klönneleet. Genom Gullanabba
hindrades framfarten av Sköjtebole samt Söaleet. I Andersabo måste man öppna
Ansabo le.
I
min barndom hörde jag ofta skämtas om att Unnaryd var världens ände. Annan
lägesvär-dering lär ha gällt under dimmig forntid, med båten som det smidiga
fort-skaffningsmedel som bilen står för i dag.
Byn som gömde sig i det väst-svenska vattenrikets löv-skogsgläntor sågs
nog då som en rätt lättnådd men ändå relativt undanskymd och trygg hemort dit
man tog sig från danska kusten via Lagan, Bolmån, Nissan och andra vattendrag.
Numer
brukas några av dessa som kanotleder, av ibland alltför äventyrliga
resebyrågäng med turister som då och då fått för sig att den svenska
allemansrätten ger alla rätt att komma hit och ta sig en hare till lunch, såga
ett lagom tjänligt träd till kvällsbrasan eller skövla och skräpa ner i skog
och mark lite hur som helst. I enlighet med den länge spridda synen i stort på
vårt land, uppifrån våra internationellt kultiverade ledarkadrer i huvudstaden.
”Ni
Laga” är, av gammalt, vårt
begränsande område. ”Vi Äta” får vara
andras ange-lägenhet, längre norrut - vid Viskan och Ätran.
Vi
prisade oss visserligen lyckliga som hade lugn, måtta och sans kvar, men vår
hemby höll onekligen på att krympa i vissa avseenden - kom lite avsides medan
världen runtom alltmer gick in för modern storskalighet. Det verkade rentav som
om vår ort satts på undantag och stod inför utarmning som gammal gedigen
kulturbygd. Befolkningen minskade år från år. Vi var nog ungefär 2 000 själar i socknen när jag föddes, det
började se ut att bli bara cirka hälften vid tusenårsskiftet.
Oron
växte vid nationalekonomiska kriser, mellan ebb och flod i
världskonjunkturerna, även om flera banker och livsmedelsaffärer samt sjukstuga
med läkare och apotek länge borgade för rätt företagsvänliga förhållanden. De
gamla skakade på huvudet och bekymrade sig.
Kanske
hade de gjort det än mer för sina efterkommandes räkning om de vetat det vi i
dag vet. Att i stort sett anonyma globala maktringar, via välorganiserade
lobbyister eller genom ägarinflytande, styr inte bara viktiga delar av
internationell mediepolitik utan också avgör utformningen av handelsavtal som
FTAA och MAI. Vilka framförhandlas bak lykta dörrar.
Det har nu till sist, på försommaren 2001 – ”äntligen” -
läckt ut i seriös internationell press att sådana inflytelserika grupper, i
institutioner som överordnats nationell politik, bestämt att också fördelningen
av dricksvattnet ska underställas kapitalismens globala marknadskrafter. En bit
in på 2000-talet. Oavsett om det land eller område varifrån det hämtas blir
utarmat och inte får råd att köpa egna behovet..?
Alebogäster på utflykt till Järanäs för att se några av Bolmens 365 öar. |
Tolv gånger tolv eller 144 är den siffra som
förr brukade anges för Unnens yta i meter över havet. Den existerar emellertid
inte i statens påkostat privatpro-ducerade Nationalencyk-lopedien.
Ej heller bygden, att tala om – mest bara i form av knapphändigt sidoredigerade
uppgifter. Detta är förstås typiskt och konsekvent för hur nutidens
centralmäktiga stadselithjärnor betraktar särdrag i landets landsortsmiljöer
och deras historia: som något ganska ointressant eller obehövligt vilket i
besparingssyfte mer eller mindre kan uteslutas. På sin höjd klumpas deras
historia svepande ihop i andra och
vidare sammanhang.
I till exempel Nordisk Familjebok från cirka 1950 ges mer kött på benen.
Åtminstone får man där om min barndomssjö veta, utom höjden över havet, att den
är 25 meter djup och 22 kvadratkilometer stor samt rik på sjömalm. Dessutom
utlärs att den är 13 kilometer lång och har en medelbredd på två kilometer,
alltså liten i jämförelse med grannvattnet Bolmen: Smålands största sjö
(frånsett Vätterns södra vattenända…) som också den har en del av stränderna
inom Unnaryd.
Ordet bolmer
beskrev förr det som var stort, sjönamnets innebörd är alltså Storen (Unnen
betydde Vattnet eller Sjöen alternativt Skönen, mer därom längre fram). Dess
huvudform brukar anges som rektangulär, den är 36 kilometer lång från norr till
söder med en bredd på 12 kilometer. Största djupet fram till 80-talet var 37
meter och vattnet höll sommartid en temperatur på 18 grader.
Även den har en
sjöbotten rik på myrmalm, som förr fyndades från Bolmsö, den fornminnesrika
huvudön. Som barn hade jag för mig att långsträckta Unnens konturer på kartan
såg ut ungefär som en pusselbit tagen från likaledes långsmala Bolmsö. Vilken
dock är något längre, nästan två mil, och kan betraktas som en halvö: en mycket
smal landtunga förbinder den åt Ljungbyhållet med fastlandet. Mot Unnaryd tar man sig med Vägverkets färja
Bolm, via Sunnaryd.
Under förra seklets första decennier
reglerades Unnen och fick ett litet kraftverk samt flottningsränna. Vid Önne(Unne?)-kvarn,
som jag ibland hört bybor uttala Ynne och där sjön förr fann sitt naturliga
utlopp i Bolmen genom en å och dess vattenfall.
Enligt
min syn på saken har under senare år de långgrunda stränderna i denna vår
större sjö förfulats. Dess yta har väl sjunkit en del sedan den under 80-talet
började tappas på vatten, per tunnel och rörledes till de av bördig jords rika
skördar högmodiga skåningarna som då påstods bebo ett ömkligt vattenfattigt
landskap.
Tättbefolkade
tyska storstadsområden, och till och med israeliska intressenter för
ökenblomning, ställde sig tidigt i kö för att i rörförlängning få del av vårt
med tiden ganska försurade sötsjövatten. En kö som no g blev kortvarig. Källorna
för vårt grundvatten har på sina håll
kemblandats med vägsalt och bekämpningsmedel mot ogräs. Därför har också
vi prövat med att från ovan vitmena Syster Natur med kalk, över ett par mindre
vattendrag. I hopp om friskare regn så småningom - med bättre tider och
gödningsbruk och kanske avvikande vindar från Brittiska öarna.
Är man misstänksam av sig kan man undra om
Unnen vid behov har extrareglerats av en labil väderleksgud. För strandlinjen
vid gamla badhuset i Alebo har under senare år, då jag sett den, gått ett par
meter längre ner än på vår tid. Det var inte så grunt här, förr. Sjön stjälps
visserligen genom landhöjning över åt söder, vartefter. Men så här fort kan det
väl inte plötsligt ha börjat gå, om bara naturen haft sin gång?
Detsamma
gäller förstås Bolmen. Dess stränder är på sina håll branta med utskjutande
uddar och halvöar, men i norr är de mycket flacka med vida sandslätter över
vilka låga flygsandsdyner höjer sig: Slättösand. Detta beror på den olikformiga
nivåförändringen inom bältet av stora sjöar som sträcker sig i en båge genom
södra Småland och Västergötland Gammal sjöbotten har därför torrlagts på
småländska urbergsslättens norra sluttningar av sydsvenska höglandet. I denna
synnerligen sjö- och våtmarksrika trakt kan så resterna spåras av den större
sjö som efter sista landsskapsformande istiden bildades i ett meteoritnedslags
ursprungskrater.
Regionen
tillhör Lagans vattenområde men dess källor har liksom Nissan sipprat fram
sydväst om Vättern, nära Norra Unnaryd och Taberg, med uppemot 300 meters
nivåskillnad på fallhöjdsvägen hit ner.
Närmast får Unnen sitt tillflöde från bland annat Femmen, Färgen-, Ya-
och Nejsjöarna, Fjälen, Rangen och Sjättesjö. Gamla Roten tappades på 1860-talet,
men ännu sipprar kanske en och annan droppe hit från dess kärrbottnar.
Tidiga
1900-talets mossutdikning och torrläggning av våtmarker i stora delar av södra
Sverige har nog, storskaligare än runt vår Roten, stört inte bara fågellivet
utan även tillrinningen av vatten. Under vars Unnenyta, förutom ett rikt
mikroliv, främst mört, abborre, sik, gädda, lake och ål rör sig. Kanske även
braxen och en eller annan kräfta. Dessutom, här och där under senare år,
inplanterad laxöring.
1916. Ålderdomshemmet i Unnaryd var också bondgård: mitt i bilden sitter min fars halvbröder Edvin och Erik och tar rast under arbetet i betåkern. |
*
De
första människorna som kom hit efter sista istiden var kringströvande
vildrensjägare som ungefär 7 000 år före vår tideräkning började ordna
fångstboplatser åt sig längs vattendragen: röjde sig så för sin flock ihop en
unnad ryd. De var bundna till sitt jaktbyte och då klimatet förbättrades följde
de djurflockarna norrut. Här blev det då nästan evig sommar: gran och tall fick
inte sin behövliga vintersömn så de klarade inte värmen. I stället kom en
lövgrönskans rika tid som gav skydd och näring åt mängder av vilt i täta
hassellundar och skogar av ek, lind, lönn, ask och alm.
För
Unnaryds bobyggare var detta överflödets goda dagar, anskaffandet av föda,
kläder och bostad tedde sig då nog mer lustfyllt än arbetsamt.
Men
under den svåra klimatförsämringen, för tusentals år sedan, uthärdade invånarna kanske inte första fimbulvintern,
funderar med inlevelse Eidan Lindstén i en tiotusenårig återblick från
kyrktornsgluggarna, där han som prästens pojke många gånger kikat ner över
landskapet (SUJFHÅ 1954):
--- ”Hällristningarnas dyrkade livsträd, den förut sällsynta granen, blev nu ett ogräs som med sina svepande grenar bortträngde, beskuggade samt förkvävde de sommargröna träden. ---så snart järnet blev var mans egendom spirade åter livet i denna skog- och sjörika bygd. ---Skäran, lien och svärdet var inte endast symboler för liv och död utan en treenighet, som hjälpte Unnarydsborna att fortleva i en ond tid samt gav åt deras händer ökade möjligheter att kämpa mot hunger och umbäranden, mot vilddjuren och påträngande fiender”.--”I svedjelanden, där askan gav näring och neutraliserade den sura förnan, såddes råg och under senare tid även rovor, varefter lövskog fick vandra in. ---Förutom det som jakt och fiske inbringade jämte slåtter från våtmarkerna, vilka nu började bli värdefulla, fick bonden genom lövängsdriften en stor del av det han behövde för sitt livsuppehälle.
Mjukt böljande kullar längs sköna Krok- sjön på vägen mot Jälluntofta |
Kyrkbyn har förmodligen i sen tid blivit centrum för Unnaryd. Av naturbeskaffenheten, fornlämningarna och vegetationsresterna kan man spåra den äldre odlingen till Ödegärdets sluttningar. Med fortsättning norrut till Åkerbo, Brunnsbacka och Färda mot Jälluntofta till. Samt söderut på landtungan mellan Bolmen och Unnen.---
Från
horisont till horisont breder landskapet ut sin stora växtmatta i vars varp
människan slagit in sina trådar--- Man får ej glömma att detta är frambragt
genom målmedvetet arbete, där det värdefulla fick växa, frodas och utvecklas,
under det att det ovidkommande rensades bort och blev fredlöst. Genom att följa
dessa trådar när man stavar sig fram i naturens abc-bok är det möjligt att med
hjälp av kvarvarande örter, buskar och träd spåra den äldre odlingens
utbredning, men man får även en bestämd uppfattning om de nyttoväxter som på
olika sätt hade betydelse i hushållningen och därför som relikter nu bidrar
till att belysa våra förfäders livsföring.”---
*
Genom
utdikning av sankmarkerna har skogen gjort sitt intåg även i växtrika kärr. Den
suger till sig vattnet, så våtmarkerna har vid tusenårsskiftet torkat ut och
försvunnit med ur flera synvinklar förödande verkan. Agda Forsbring ger från
tiden runt 1930 en inblick i hur de grässorter som växte i mossar och mader
tillvaratogs, vintertid använda som foder till djuren (SUJFHÅ 1992):
”---
Då var man helt beroende av solvärmen när höet skulle torkas--- måste packas
hårt för att få plats, men var det inte torrt möglade det i ladan. --- Tiden
för höskörden kallade man ’hösten’. Man började hösta första veckan i juli.
Igensåningarna på åkrarna var det första man slog och ’skötte’. Sedan kom
ängsslåttern, det självsådda gräset med sin blomstflora, som växte bland
lövträden i gärdena. Så kom ’rantaslåttan’. Den utgjordes av dikesrenar och
vägkanter. Och sist kom ’kärraslåttern’. Det var här man skördade starr,
ströppel och ramme med mera, allt efter kärrets vattentillflöde.---
En del kärr var så sanka att den som gick där
kunde frukta att han skulle trampa igenom gungflyet och sjunka ner i gyttjan.
Men ytan var seg och något sådant hände inte. Karlarna som slog rullade upp
byxorna över knäna. Fruntimren som räfsade ihop och fraktade ’ilann’ gräset
gick i sin ’liggegump’, en knälång kjol, eller gick de i bara särken och med
träskor kippande på fötterna, eller helt barfota.---
På
de områden där starren och rammen växte var vitmossa och i vitmossan bodde
ettermyror. Det kunde finnas riktiga små stackar av dessa fruktade djur, ---Det
sades att sex bett av ettermyror på samma ställe gjorde lika ont som ett
kraftigt ormbett. Då man stannade under arbetet just på en sådan tuva märkte
man snart att man stod på ’ajter’, som man uttryckte sig, och där stod man inte
länge.
Några
ettermyror i en liten mosstuss var emellertid ett krigsmaterial ungdomarna
emellan. Ingen kunde vara säker på att gå fri från att bli måltavla för en
sådan. --- I våra dagar benämnes kärleken med tre initialbokstäver, nämligen sex.
Förr gick den under namnet ’töcke’ ---tändes--- kanhända just vid en batalj under slåtterarbete i en
rammamosse.”---
1926: Skörd av fälleråd i Hult. |
Under svåra torkår bärgades också vass i strandkanterna till kreatursfoder. Så skedde senast 1947, i Vallsnäs.
1868 var ett svårt nödår som gick hårt åt både folk och fä även i västra Småland, men bara en man hittades här ihjälsvulten i sin stuga. På 1700-talet inträffade mån-ga missväxt- och nödår, året 1758 var ett av de svåraste, förtäljer Lars Oskarsson i SUJFHÅ 1998: ”---’mångas ansikten svartnade och förtorkade och mången blev så utblottad att han aldrig mer kunde resa sig.’
Prosten
Sven Paulus Almqvist ger i sina efterlämnade anteckningar en skakande skildring av detta svåra hungersnödår: ’Våren var först något våt, sedan mycket kall och
torr så att intet gräs kunde gro. Detta förorsakade en gräslig foderbrist så
att många måste tillgripa halmtaken till kreaturen. Allt detta oaktat omkommo
alla slags kreatur, hästar, kor, får m m.
Förorsakade
ock den långa och stränga vintern en gräslig dyrtid och brist på spannmål, så
att ganska många inte förmådde så upp all sin åker utan blev mycket osått och
öde. Det hände även änkan Maria Isaksdotter i Unnaryd(s kyrkby, förf:s anm))
som måste lämna Tjuvadalen alldeles osådd--- Många levde hela månader utan bröd
vid kokemat. Andra malde halm till spis, andra de späda bokhjorten (omogna
bokollon), både skal och kärna, och måste tillgripa ovanlig och onaturlig spis ---ingen mindes en
så gruvlig hunger och dyrtid’---”.
Långt
från banade vägar och annan bebyggelse var livet i ”stenahiena” ibland
svårt, särskilt under snörika vintrar. I
milsvida skogar drev också långt in på 1800-talet vargen omkring i stora hopar,
ylade rovsökande i mörkret utanför stugknutarna och tittade in genom de lågt
placerade fönsterrutorna till skräckslagna invånare. ”Därom berättar ett
sockenstämmoprotokoll av den 1 maj 1814: ’församlingen beviljade Magnus
Olofsson på Hultet 6 riksdaler b:o i skadestånd för två bockar och två getter,
som i vintras för honom blev rivna’”, skriver Bertil Johansson i SUJFHÅ 1956.
Jordens
bördighet är växlingsrik som allt annat i det smålänska landskapet, där
Sveriges alla naturtyper lär finnas representerade. I dalar och på
strandsluttningar var gammal sjöbotten på sina håll lättbrukad till att ge
riklig skörd. Men så var inte alltid
fallet. I Unnaryd har alltid boskapsskötseln stått i förgrunden eftersom
odlingsmarken särskilt i kyrkbyn består av magra ljungryar. Därför fanns inte
många rika storgårdar med underliggande torp och backstugor utan mest
självägande bönder med måttliga ägor. Först med 1800-talets överbefolknings-
och försörjningsnöd växte en hel del småtorp fram i nyröjda skogsgläntor. Förr
fanns här nog mycket får och getter – hela denna utkantsprovins mot Danmark
gick ju under det talande binamnet Getapulien – och skinnberedningen var
betydelsefull.
Ibland kom ensligt belägna skogstorp på självdränerande sluttningar att betraktas som ”burgna torp”, grödan kunde där växa förhållandevis frodigt i den djupa myllan mellan stenarna. Rörligt vatten berikat med lösta salter och näringsämnen från högre liggande områden sipprade fram och ersatte här, i hackbrukets tid, vår moderna konstgödning.
Ibland kom ensligt belägna skogstorp på självdränerande sluttningar att betraktas som ”burgna torp”, grödan kunde där växa förhållandevis frodigt i den djupa myllan mellan stenarna. Rörligt vatten berikat med lösta salter och näringsämnen från högre liggande områden sipprade fram och ersatte här, i hackbrukets tid, vår moderna konstgödning.
Den vanliga typen av tegar med morängrus och
torvjord, som våra förfäder en gång bröts loss med outsäglig möda från
urskogens grepp, är nu i väsentlig utsträckning förbuskade hagar. Om inte redan storligen grangrenslade
sedan de vid förra seklets mitt
återtagits i stadigt grepp av naturkrafterna. Eller snarare av
storskogsdriftiga bolagsintressen med kanske dyrköpt toapapper på programmet.
Mossan i skogsmarkerna brukades i gamla tider för samma ändamål, men fastän i
princip orörd av människans hand eller baktankar har den ändå på många håll
försvunnit.
Skogen har i dessa
yttersta dagar blivit likt ett förvuxet och knarrigt klagande ymnighetshorn,
denna drömda skatt som även i Unnaryd befriat sina ägare från slit i magra
jordfåror. Många av dem byggde sig villor i kyrkbyn, andra flyttade till stan
medan en hel del gårdar och torp lämnades öde. Efter hand har de befolkats med
danskar och tyskar som berikar de lokala näringarna och sig själva, språkande i
klingande mynt och på främmande tungomål.
*
Snorre
Sturlassons isländska sagor rymmer gemensamt nordiskt arvegods från tiden före
Svearikets maktutbredande över bland annat de götiska småländerna. Dessa och
annan traderad visskatt återger forntida händelser även i södra Skandinavien,
där kristnandet innebar utplåning av de skriftliga urkunder från hednisk tid
som ristats eller skrivits på trästavar och näver. Bara en del av den allra
tidigaste figurativa konsten finns kvar, från bronsåldern huvudsakligen;
stenristad på klipphällar.
En
visa från 1100-talet står för en av de lokala mytbildningarna i mina
hemtrakter. Hjälten i den är en jyllänning vid namn Ebbe Skammelsson som
förälskat sig i Unnarsflickan Malfrid på Tira. Efter bragder i fjärran länder
troddes han vara död. Hans bror Peder har därför enligt sed trolovat sig med
den tilltänkta bruden och det rustas just till bröllop för dem då den försvunne
fästmannen återvänder.
Trött till utmattningens gräns efter resans
strapatser blir Ebbe som besatt av svartsjukt hämndbegär. Han dräper och
förstör livet för både sig själv och dem han mest trott på och älskat. Livet
blir likt en ångestriden mara och han ger sig som pilgrim av till påven i
fjärran Rom.
När han kommer åter till egendömd bot fullgör
han den tungt kedjad. Men med en länk mindre att släpa på för varje dag av
årets straffvarv på Bolmens 365 öar. I
Angelstad når han sitt mål och dör befriad.
Den
sista ringen i Ebbe Skammelssons kedja lär vara den som ännu bevaras i
Angelstads medeltida kyrka. Där finns visst också hans stenminnesmärkta grav.
I det engelska eposet Beowulf, nedtecknat på 700-talet, finns en av de få beskrivningar som förmodas ha bevarats från gamla sydnordiska områden. Här handlar det om bland annat 500-talets stamkrig i norra Europa. I gränsområdet mellan sägn och verklig historia kommer hjälten i denna berättelse från storgården Tira - som lär vara nuets gamla Tiraholms säteri vid Bolmenstranden i Unnaryd. Det kallades förr alltid bara Tira av min morbror Valfrid och hans Anna samt andra av dess torpare och folket i trakten.
Gamla
nordmansnamnet Beowulf, lärde jag nyligen mer om. Det påstås egentligen vara
ett gammalt namn för Björn, som flera svenska kungar ska ha hetat vartefter
tiden gick. Från början kanske det rentav fungerade som kungatitel. I dimhöljd
forntid var det lika med Bi-Ulf, enligt forskare av namns ursprung. Jag tycker
att också Bi-Arn eller Bi-Örn, bör nämnas i sammanhanget.
Möjligen
stod det här levande varats kännetecknande binamn för kungörelse om den skepnad
som just intog valhallens högsäte. Den aktuella närvaro vari väldets och
kraftens förste skiftade mellan att hölja sig i örnfjädrar, varghamn eller
björnskinn. I överensstämmelse med shamansk makttradition, världsvitt spridd i
urminnestid - till och med före istiden, enligt senaste forskarrön. Valet av skrud lär ha berott på den pågående
krisens art och eventuella behov av bärsärkagång, långt utöver vanligt
mannamod.
Hjältenamnet
Beowulfs såg jag länge innan dess som shaman- och kungamäktig sambindning av
genom urkraft repekterad björn och varg (19-årig gifte jag mig med en
poesiskrivande ung man. Han hette Ulf Björn, liksom sin lillebror. Den senare
av dem fick förstanamnet som tilltalsepitet. Deras föräldrar var säkert
medvetet, och jag kanske undermedvetet, påverkad av sagonamnet). Han som utförde
stordåd för danske kungen i dennes land genom att dräpa det onda trollet
Grendel som spridit död och fasa i danernas hävdrika dryckeshall. Han gör också
slut på bestens hämndgiriga och ännu värre mor, i kärret under vilket hon har
sal och viste. Far sedan hem över vattnen.
Med
tiden blev Beowulf kung och såras dödligt av den eldsprutande drake han dödar i
striden om en guldskatt. De som efter hans död vill verka för folket får dela
den skatten. Han tar till sist en gyllene ring från sin hals och ger den samman
med hjälm och brynja till unge Viglaf, sin efterträdare.
I
anrika eposets slut heter det att stiltje rådde när lågor och rök steg mot
himlen där folket samlats kring hans likbål. Det hade rests högt på brinken vid
Valsnäs, på långt håll synligt för sjöfarare.
Alebo har utsikt
snett över sjön till ljusa Vallsnäs, alltid lyste den udden soldränkt under min
barndom när skugga framemot kvällningen redan lägrat sig över oss på sjöns
nordostsida. Detta landmärke är också
synligt på långt håll från storsjön i Unnen. Där man kom förbi trolskt
stämningsfulla Kvinnoholme när man förr färdades via Bolmen från Bolmån och
Lagan utifrån de danska rikena och Västerhavet.
Vi
nordbor var före kristnandet både mindre ”barbariska” och ”vandaliska” än de
kvinnoförtryckande kulturerna runt Medelhavet, som nu länge lyckats intala oss
att vi var nästan djuriskt underlägsna dem. Och delvis gör så än i dag,
särskilt genom diverse religiösa centra och så kallade
kulturpersonligheter. Men hos oss hade
kvinnan av hävd fri och jämlik ställning - om än "lagom" könsanpassad sådan.
Den Ljungbyfödde amatörhistorikern Östen Kjellman gav i slutet på 90-talet ut en bok som heter Den forna seden. I den återges en stor mängd textutdrag från i flera fall hittills okända källor till den äldre nordiska historien. Han visar genom dem att Norden hade en egen högtstående kultur innan kristendomen infördes här. Och med den en hel del kulturavarter från sydländska samhällskärnor, inklusive den som författaren kallar judiskorientalisk.
Den Ljungbyfödde amatörhistorikern Östen Kjellman gav i slutet på 90-talet ut en bok som heter Den forna seden. I den återges en stor mängd textutdrag från i flera fall hittills okända källor till den äldre nordiska historien. Han visar genom dem att Norden hade en egen högtstående kultur innan kristendomen infördes här. Och med den en hel del kulturavarter från sydländska samhällskärnor, inklusive den som författaren kallar judiskorientalisk.
På
grundval av de omfattande originalutdragen tillbakavisas den av katolikerna
förr spridda föreställningen om människooffer, slaveri och barnutsättning bland
våra förfäder. (Men sanningen kanske ligger däremellan…)
Gemenskapen
omfattade inte bara de levande utan också ättens döda medlemmar. Man aktade
släktens avlidna högt, de utgjorde en bestående kraftkälla för deras
efterlevande.
Detta
visade sig särskilt under den fornsvenska alfajulens fruktbarhetsfest,då det
dukades för fred och god skörd under det nya året. Man inbjöd också sina döda
till samvaron och lät nätterna igenom mat stå kvar på bordet för dem. Den över
hela Norden utbredda myten om de dödas julotta tyder på hågkomstsrester av en
tradition med våra avlidna nära överdådsblotets centrum i dödsmörk
midvintertid. I dess minnesspår figurerar än i dag också de säregna norska
julsvennernas uppvaktning.
Träd. Rötter. Skydd - och kvistig himlakontakt. |
Ödestron
var djup, men likgiltighet och predestinerad
uppgivenhet var ändå otänkbar.
“Låt vara att ödet bestämmer för mig, men ödet
bestämmer inte vad som är viktigare för mig: det sätt på vilket jag bär
nornornas dom. Det bestämmer jag själv”, heter det i Kjellmans text. Det var
inte fråga om handlingsförlamande underkastelse som gjorde livets vägskäl och
värdeval meningslösa.
Men
den omfattande förkristna litteratur på svenskt område som enligt författaren
fanns utplånades alltså, i regi av de nya makthavarna med påveromersk
bakgrund.
Förstörandet
av på trä nedtecknade historiskreligiösa minnen och föremål genomfördes med
eld. Anfört med svärd hållna av våra från början oorganiserade kungar, som till
slut lockats till svek av den rikedomsfascinerade och systematiskt fungerande
kyrkomakten.
Senare
har naturligtvis tidens tand slukat de organiska resterna av det kulturkänsliga
och maktmagiska arv som eventuellt fanns undangömt.
Östen
Kjellman lägger framför allt fram nya idéer, intressant dokumentstödda, om att
vikingatågen var en flerhundraårig försvarskamp långt ner på kontinenten. Mot
påverikets upprepade försök att erövra norra Europa och Norden.
Medan
andra källor berättar att de kristna arianerna samtidigt kvästes. Liksom de i
vissa avseenden snarlikt troende manikéerna, varpå det blev öppet för världsvid
spridning av inte bara det kristna utan även det muslimska budskapet.
Manikéerna hade i stort sett glömts bland historiens skuggor tills Sven Hedin i
början på 1900-talet gjorde textfynd av dem, längs Sidenvägen till Kina.
Knut
Carlqvist, Finanstidningens förre kulturchef, skriver spännande om och runt den
här boken av Östen Kjellman i Folket i
Bild Kulturfront nr 6-7 2001:
“Ännu
underskattas det hedniska Nordens betydelse för den europeiska utvecklingen”,
säger han och betonar vidare att nordborna kände till Attila redan på 400-talet
och var med Alarik bland västgoterna när denne gav Västrom dödsstöten. Vi får
också veta att det var via krig mellan romarna och germanerna, där nordmän
deltog, som historieskrivaren Jordanes fick underrättelser om förhållandena i
Norden och kunde vidarebefordra dem i sin gotiska historia.
Bland
sina kunskapare omnämner han Finnvedsbor.
Vi
möter där framför allt den mäktige hövdingen Rodwulf som försvarade östgoten
Teoderik när denne omkring år 500 härskade i Rom. Det var från hans hov som
Silverbibeln fördes till Uppsala. Jag fortsätter här med att direkt citera Knut
Carlqvist:
“Konflikten
mellan romare och germaner bottnade i en kulturskillnad, kejserlig hierarki
kontra demokratisk bondekultur. Men nordborna föraktade inte rikedom och fick
snart blodad tand---Snart kände hövdingarna vittringen av makt och började
misstro varandra---kyrkan mer förfaren. För att nå det långsiktiga målet
(tiondet och godsansamlingen) offrade den kortsiktigt, köpte sig stöd--- Så följde
korståg på korståg i det heliga korsets namn. Frågan är om världen har sett en
mer mordisk inrättning---“.
Han
skriver också: “Missionärernas ödmjukhet var som bortblåst så snart de lyckats
så splittring hos sina värdar och värva högt beskydd. De var sin tids
talibaner. Överallt slog de sönder avgudabilder och brände tempel. Endast den
rätta tron fick finnas---“.
Och
så några rader av Adam av Bremen som beskrev svearnas levnadsvillkor så här år
1070:
“Sverige
är ett mycket fruktbart land. Dess fält och ängder frambringar rikligt med säd
och honung. Inte blott genom boskapsskötselns avkastning överträffar den alla
andra länder, utan även dess floder och skogar är inbringande. Överallt finns
utländska varor i mängd”
Knut
Carlqvist avrundar: “Även stormännen arbetade med sina händer och satte en ära
i det. Tvåhundra år tidigare noterade Ansgar skillnaden mellan Birka och
kontinentens städer, i Birka fanns inga fattiga och inga horhus. Seklerna som
följde på kristnandet präglades av inbördeskrig och misär. Skrivkunnigheten
sjönk och förbehölls en kast, ett girigt och tärande prästerskap”.
Inbördeskrig
och misär, ja. Och digerdödens pest, ävenså sämre och kyligare klimat med
kärvare försörjningsvillkor samtidigt som kyrka- och kungamakt allt effektivare
pålade oss skattegäld. När Gustav Vasa ”enat” riket, gudsnådeligt enligt egen
utsago, fick vi genom hans fogdar smaka på ännu värre umbäranden. Vi blev
skyldiga att hålla våra krigsherrar med inte bara smör in natura utan även med
de dugligaste av oss till unga knektar och fotfolk.
Vid mönstringen av deras segaslitna egenskaper åtskilde man på dem som kom från olika härader genom djurartsepitet som gis och får. Officiellt. De våra från Västbo härad kallades getter. I en tid då en mans – och kvinnas – namn, tillnamn och rykte betydde allt, i varje fall oerhört mycket mer än i vår tid.
Vasaarvtagarna
drog med sig dessa våra förfäder ut på fasansfulla krigsbragder i kontinentala
områden.
Där
fick vi lära oss att dö drivvis, som flugor. Ihop med de bland oss hårt
kämpande hästarna, utan att vare sig vi eller de kunde fatta vad striden i Guds
Namn verkligen gällde. Mycket fler av oss getter och grisar, kanske även fåren,
gick dock åt i härlägren än på slagfälten. Av köld, hunger och skador. Febrar.
Frossor. Farsoter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar