Docka av celluloid från cirka 1940 (höjd 41 cm), tillverkad i Tyskland med sköldpaddsmärkt nacke./NE |
Täljd trädocka från Dalarna. . Armarna gjorda av påspikade linneremsor./Nord museet/NE |
Trasdocka från ca 1900 med stoppad kropp av tyg. Klänning hopfogad av 42 tyglappar.NM/NE |
En
gång när det kom en ovanligt häftig åskskur glömde jag Lillebror ute på
vedtraven intill dass. Jag blev tidigt en riktigt livad regnorm, som danskarna
säger, och hölls alltså sällan inomhus när det begav sig. Min pojkdockebror var
inte lika tålig mot väta - anletsdragen
smälte bort, liksom. Tror jag. Blev förtvivlad men jag fick inte ens se honom
mer. Mamma verkade närmast befriad när hon sade att hon hade slängt den, och
tillade lättsamt att så kan det gå om man glömmer sådant som är viktigt.
Docka med huvud av porslin och kropp av massa (höjd 39 cm) gjord i Tyskland ca 1900.NM./NE |
Elsabarnet
fann nämligen en fin vit porslinsdocka hemma i Fällans jord, medan hon grävde i
blomsterlandet där. Den hade endast huvud och bröst, var nästan lik en
konstnärsgjord byst. Dess ursprungliga tygkropp hade väl förmultnat. Min mormor
hjälpte henne att göra en ny lekamen och fästa den i de små hålen i bringan. Därpå
sydde de kläder till den.
Mamma
älskade mycket denna docka. Det var en av de få så att säga renodlade leksaker
som fanns i hemmet. I övrigt var det så kallade lasadockor de hade där, gjorda
av tygrester, lump eller garn. Och så lekte de med barkhästar, som fadern täljt
åt dem.
Hon
hade visst den finaste dockan på hela Bolmsö.
Nu när
Lillebror försvunnit som en monsterlik spökdocka i hällregnandet sade hon att
någon antagligen hade begravt hennes vita porslinsdocka i jorden sedan det barn
som tidigare haft den dött. Kanske hundra år innan hon själv grävde upp den, så
att den kunde få återuppstå. Hon hade nog själv nu begravt vår babydocka i en rabatt, och tackat för lånet som gavs.
Med
tiden, på 1980-talet, började jag slå i symbollexikon i hopp om att bättre
kunna orientera mig och förstå gesterna från de tecken och samband omkring mig
som gjorde allt större anspråk på uppmärksamhet. Där upplystes jag om att den
färgstarka och intensivt doftande ringblomman även kallas Krishnas blomma och
var, eller är, hans favoritblomster. Nyligen hade jag då läst det indiska
eposet Bhagavadgita och lärt mig en
del om denne Vishnuavatars alltgenomträngade egenskaper som övergud. Han reinkarnerar sig ofta här på jorden, i människas eller annan varelses gestalt, men blir aldrig gammal. Dör alltid relativt ung.
Färgflammande ringblomma |
Det var den 30 november jag föddes. Innan detta Karl XII-dödsdatum runt 1990 blev demonstrationsdag, för och emot rasism med otäcka inslag, präglades dagen i vårt land av braskande eller slaskande julväderssiande. Till frampå 1700-talet hölls Andersmäss som helgdag i vårt land. Namnet är andra- eller annanform av grekiskans Andreas. Vilket, liksom Adam betyder man eller människa.
Ulla
kom till världen 1933 den 30 december. Alltså på den dag som numer helgats åt
Abel och vars hebreiska innebörd lär vara vindfläkt (Rah/Reh eller, på
arabiska, Ruh). I ovanligt stor förstfödslovåndas smärta, enligt vår
mors återkommande klagan. Då jag vid ett av de tillfällena frågade om inte
också min födelse varit svår sa hon underligt avfärdande:
”Nej,
det var ingenting”.
Så att
jag efteråt i mitt stilla sinne undrade om jag var hennes styvbarn, född av
någon annan. Men det tror jag inte längre - finner det hursomhelst ganska
oväsentligt.
När
jag också påpekade sammanträffandet att både Ulla och jag var födda den
trettionde sa hon i liksom beklagande ton, så att det lät mystiskt och uteslöt
följdfrågor:
- Ja,
vi håller ihop så gott vi kan...
Min
syster firad med Abel och i stort sett renklädd i Gudsandedräkten, som skapar
allt liv och likställts med ord, namn och tal ur hans mun. Medan jag kom andren
och gjordes till mest bara köttblodig varelse – ja, kanske det. Mellan oss,
hårt trängd, enarmat lytt och sönderslitet trasad: bror Sven. Kanske den
tidlöse väpnaren och tjänaren. För mig alltid ung Hjälpare i helandlig
kroppsdräkt. Ibland uppfattar jag honom som en inspirerande Orfeusskugga eller
gäckande prins Hatt av Underjorden som handlett mig till våra livstida
rikedomar och hemsökelser.
Både
född och död den 13 januari på tjugondag Knut. Eller på ”Sätta-punkt-dagen” då
vår uråldriga nordiska midvinterblottid avslutades, varför den kristliga
julfirarperioden utsträcktes för att anpassas till denna sedvana – ännu finns
traditionstrogna hem där man plockar ner julpynt och dansar ut granen först den
dagen. Som en del också kallar lillejul medan det finns andra som vill benämna
trettondagen så, men mamma fäste detta begrepp vid kyndelsmässodagen – har jag
för mig. Också lillejulen anses vara ett suddigt folkminne från hednisk tid.
Med
införandet av gregorianska kalendern 1582, i Sverige inte förrän 1753, blev ju
Jesusbarnets födelsedag förvirrande förskjuten med så där elva dagar, borttagna
i slutet av februari. Den kristna kyrkan i Rom bestämde på 300-talet att
födelsen skulle firas på vintersolståndsdagen den 25 december, den dag på
vilken man i Romarriket dittills hade firat den oövervinnerliga solgudens
födelsedag och som fram till 1500-talet även var nyårsdag.
Ljusallegorin
runt Jesus bidrog till att göra skiftet mjukt runt födelsefirandet. Det
räknades och spekulerades en del kring den judiska påsken, till följd av det förlades samtidigt lidandet
och Marie Bebådelse till dagar omkring den 25 mars. Tidigare hade den 6 januari utsetts till
Jesu födelsedag, knutet till en äldre sed att i östra Medelhavsområdet fira
solståndet den dagen. Östortodoxa kyrkan
håller ännu fast vid detta ursprungliga firande av vår anrika trettondagen. Det
är då som epifanins heliga tre konunga eller vise mänr, av legenden kallade Kaspar, Melchior
och Baltazar, uppenbarar sig också hos oss (även en fjärde potentat omtalas i
vissa skrifter). Som resultat av samordnande kompromisser runt ny religion och
vårt gamla årshjuls julfestligheter.
Min
målande bror från 70-talet, i höjd med taken vid Apelbergs- och Malmskillnadsgatshörnet
eller nere bland Johannes gravstenar, sade att han föddes på nyårsafton 1947. Men det var visst den vanliga 31:a i stället för en 13:e afton.
***
Ryska sagans poetiska geni, storspelare och dödsduellant |
I flera decennier spelade Ullas och mina
föräldrar mer än gärna bridge ihop med Ruth och Bertil Liljeberg eller andra vänner. Men tillfälligt ”förföll”
vår far till poker-spel. Liksom Monas pappa: grannen och hemvärnschefen Åke Danielsson,
som annars var hans partner i många års segerrika bridgeturneringar och just befann sig i en ovanligt svår skilsmässa. Annars sade pappa sig förakta detta av
slumpen beroende kortspel, liksom annan hasard, och hade alltid avvisat att ens
på skoj spela dylikt med vare sig oss barn eller andra.
Dessa
undantagets pokeromgångar utspelades i en tidsrymd med mycket större
alkoholmängder än de båda bridgerävarna annars var i närheten av att ens tänka
sig konsumera. Motboken var nyligen bortreglerad. Tillfälligt befann de sig då
också i en annan umgängesmiljö än deras vanliga. Däri ingick en eller ett par
av byns målare, som vid den tiden var välkända och eftertraktade utövare av
sitt hantverk i hela Sydsverige. Under den där övermogna sturm- und
drangperioden vaknade jag en vårmorgon av ett konstigt ljud, i
gryningstimmen: gick ut och fann min far
ligga redlöst berusad intill salladen vid grönsakslandet.
Det är
enda gången jag sett honom sanslöst drucken.
Han
bara flinade saligt, fånigt otäckt i mina ögon, medan jag förtvivlat slitande
och dragande i hans ena arm försökte få honom på fötter eller släpa honom
därifrån. Innan mamma vaknade, fick syn på honom och kanske fick sitt bensår
förvärrat av nervös nässelfeber igen. Hon brukade säga att hon fick det om han
drack (visade sig senare vara bärallergi). Men han, som alla tyckte att jag var så lik, var alltför tung och
lealös, så jag blev tvungen att ge upp. Mitt hjärta kändes bottenlöst
förtvivlat när jag måste lämna honom som jag fann honom, av sorg över hans
tillstånd och åt min oförmåga att kunna göra något åt det. Ulla kunde jag inte
få hjälp av, hon var då gift och bodde med man och barn på svårnått avstånd i
polisen Knutssons hus uppe vid Ryen. När jag tittade ut en stund senare var han
till min stora lättnad ändå borta från mammas och pensionatsgästernas
fönsterutsikter. Han hade för egen om än vinglig maskin lyckats ta sig till
sitt sommarkvarter i vårt vid det laget
ombyggda gamla dass.
Medeltida kyrkmålning av ett liv i sus och dus med tärnings- spel, och dragen kniv på bordet. Från Estuna i Uppland./NE |
Kanske
råkade min far under sin korta Tysklandstid ut för en Mefisto-felesfigur och
blev invigd i magin runt spaderdamssiffrorna 371. Jag vet inte, men kan tänka
mig att han under ungdomens elektrikerpraktik i vårt södra grannland gjordes
underkunnig om ett eller annat pokertrick.
Dessutom
lär han som sjuttonåring då, 1922 tror jag det var, ha lämnat en dotter att
födas utomäktenskapligt faderlös när han brådstörtat återvände till Sverige
från ekonomiska krisens hårda Tyskland. Ett brev därifrån ska senare ha sökt
honom i faderskapsärende varpå han skrev svar under sken av att vara någon
annan, sin far kanske, och uppgav sig själv vara död. Några år efter hans
verkliga död efterforskade jag denna halvsyster som han, enligt vad mamma då
sagt mig, erkände inför henne först i samband med min sons sanningskrävande
födelse 1961. Men de tyska myndigheterna svar till mig var underligt (med efternamnet felstavat till Sannkrist...); de verkade inte ivriga att hjälpa till.
Avgörande för att jag då inte fortsatte sökandet var dock att min uppväxts
följesyster stumt hårdnackad förhöll sig avståndstagande till det.
På
sätt och vis föddes jag alltså som dotter till en död man. Och vi kan sägas
vara fyra i syskonkretsen – åtminstone tre och en halv.
Jodå,
visst kan man se oss som en särad men på sätt och vis ändå samhörig triad av
det slag som jag tror att Carl Jung tänkte sig kunde börja framträda i vår
tredimensionella tidsvärld. Om man så vill.
Faktiskt
tycker jag mig turligt ha skyddats från krig och mycken plåga som drabbat de
flesta i vår tid. Av födgenialiskt händigt ”död mans grepp” kanhända. Arma Christivapnens pinande verkan har jag knappast känt av, och bara
psykisk smärta genom handens slag. Möjligen även i ökenandning genom det olikt men noggrant
stavade efternamn som vår farfar såg till att hans efterkomlingar fick bära. Förutom att taggiga törnekronans
relativt hårda villkor anats hos hårfrisörskan.
Numera är jag övertygad om att jag utgör del av ett slags materialiserad annan- eller antitreenighet som laddats även med omgivningens symbolkraft. Förhoppningsvis kan den införliva sina andliga/abstrakta föregångare och halvsyskon medan vi semisekulariserande vidareutvecklas till en helare fyrenighet i minst elva dimensioner. För sin lösning förverkligas möjligen, eller nyskapas, då också de arianska vandalernas och athanasiska Romkristnas trosproblem. Liksom manikéernas - de gudsotrogna som nästan helt utplånades av både kristna och muslimer medan de trodde på kontrastrik upplysnings frälsande verkan. Under försök att renodla kunskap ur magisk föreställningsvärld uppstod deras livsåskådning i samma gnostiska led som hyste de alkemistiska kättarnas föregångare bland katoliker och judar.
Numera är jag övertygad om att jag utgör del av ett slags materialiserad annan- eller antitreenighet som laddats även med omgivningens symbolkraft. Förhoppningsvis kan den införliva sina andliga/abstrakta föregångare och halvsyskon medan vi semisekulariserande vidareutvecklas till en helare fyrenighet i minst elva dimensioner. För sin lösning förverkligas möjligen, eller nyskapas, då också de arianska vandalernas och athanasiska Romkristnas trosproblem. Liksom manikéernas - de gudsotrogna som nästan helt utplånades av både kristna och muslimer medan de trodde på kontrastrik upplysnings frälsande verkan. Under försök att renodla kunskap ur magisk föreställningsvärld uppstod deras livsåskådning i samma gnostiska led som hyste de alkemistiska kättarnas föregångare bland katoliker och judar.
Med en
av sina begynnelser hos oss i A-leb-O-huset är detta en ofullkomlig nytrevare
från vattnigt generösa Unnaryd. Uti ett mycket litet lands uråldrigt
folksrättsliga Småland. Denna i mångas ögon alltför S-vän(ne)liga sfär: ett
försvinnande obetydligt Sssvär-icke-land, öland eller sist-i-kö-land. Som
uppstått i mäktiga världens yttersta utkant och härdande köldbälte: härstammat
ur hyperboréers jaktgropsdjupa urfamnedjup.
*
Vid
halv elvatiden på kvällen drog jag mitt första andetag. På minuten när, så där
ungefär, 220 år plus en timme efter
hjältekonungen Karl XII:s död. Men han
var inte, lika lite som sin stormaktsenväldige
fader, någon hjälte hos småländska torpare och bönder.
Hans
regim avkrävde oss svåra offer, inte bara som blodig kanonmat. Grannar, änkor
och barnaskaror krigskattades hårt på smör, sovel och allt annat som lämpades
till försäljning på stadens marknader och kunde ge staten klingande mynt.
Vilket utarmade fattiga landsbygdsbor över det uthärdligas gräns för att de
rika och mäktiga i städer och borgar skulle få glänsa och skrävla om segrar,
väldiga krigsbyten och erövrad storrikespondus.
Karl XII - av Guds nåde? |
Människor
med långt mellan byar och gårdar. Alltså ofta rätt isolerade, därför ansedda
som tröga och dialektfånigt inskränkta. Om än lättmanipulerade jämfört med de i
täta nätverk samrörligare folken på kontinenten: hetsarpöbeln.
Tidvis
var det mer än svårt att av svenskarna pressa fram tillräckliga medel för slottens
och de växande städernas borgerliga klassklättrare så att de kunde mäta sig, på
sin nedärvt rätta nivå, med släkt och gelikar ute i Europa.
Världsborgarna,
kosmopoliterna, humanisterna. Fritänkande liberalerna. Med intressen i både berg och dalskog. Som av
och med oss - det anonyma småfolket - än i dag bygger sina drömmars smidiga
maktväv, och konkurslappverk. Med tiden utsträckt över och genom hela världens
tinnar och torn. IT- och bankjättars börsannex med snabbdirigerande internnät
ej att förglömma.
De
trixar, som vanligt, med maktjämkande propaganda för massan. Och med
folkomflyttningar: slavar ska ibland hit eller specialister dit; gärna extra
underminerande andra med hjälp av dubbla medborgarskap. Ömkar lidandet långt borta, undviker det som kallas
sentimentalt gnäll i hemländska trakter. Ibland har jag undrat om en och annan
av dem är nedstigna onda änglar som njuter av andras smärtförnimmelser, kanske
av sina egna också. Hursomhelst: det verkar som om de märkvärdigaste människorna här
vill se och vara - samt framför allt bo - bara med de sina i multikulturellt
effektiv och lagom distanserad elit. Maktlustrusigt smittande varann.
Dessa
är för så kallad integritet beroende av skenbrasors skuggor i form av
hemligstämplings ruskiga mystik. Många finner föregivet förnäm försörjning uti
dess tryggade hägn, i kretsar där man gärna talar om sin
självsäkerhetsfrämjande barnfostran i frihetligt älskande miljö. Men i längden,
inför framtidens rike, är kanske just deras egna superlyckade eller drogade
barnbarn betjänta av visst mothugg, inklusive skamupplevelsens smärta och annan
med vanligt folk delad erfarenhet. Så att de något ödmjukade inte breder ut sig
och kväver självkänslan bland de föraktade eller ömkade både i sin
underklassiga hemmaskock och invandrarskara. Värre än korrumperade prästbarn
ibland gjort i småländsk byahistorias tunga uppförslut Segregationstoppens specialinrättade raksträckor följda av mest bara bekväma utförsbackar ger inte behövlig fysisk och psykisk muskelstyrka åt framtida verklighetens erövrare.
Makt
har alltid en benägenhet att korrumpera, särskilt när ledarskapet får hållas
med att enögt teoretisera i bekväm avskildhet och där överlägset
inavelsintegrera i närståendes tycken
och smak. Därför vill det till att vi framöver får mogna makthavare med
realistisk självsyn, som tål att utsättas för genomlysande granskning och
kritik - långt skarpare än den som riktas mot vanligt folk. Smakar det så
kostar det.
Översta
ledarna, tätt sammanvuxna med pådrivare och
stödtrupper i den kulturella och ekonomiska överheten, har visst alltid
önskat sig ett större men mindre typiskt svenskt folk. Vilket uttryckts även
genom en del aktuella redaktörer och nutida napoleoner i klubbar och
sammanslutningar med internationellt mäktiga förgreningar.
Händig hantverkare gör sig väldig Gudshand till behövligt redskap? Jiri Trnka tillhör de allra främsta inom dockfilmen, här en scen ur hans skapelse 1964: "Handen". /NE |
På
1600-talet gjordes i Västbo våldsamt uppror vid tinget, i försök att stå emot
kungafogdens orättmätiga anspråk. För det fick vi plikta med dryg mansbot för
alla. Tro bara inte att makmotståndets modigaste gossar på den tiden, de som
stack ut hakan och höll i roder eller yxa, för allmänt drabbande
bestraffningens skull kunde hoppas
slippa värsta straffrundan. Alltså rådbråkning och stegling, skamfylld död:
andra till varnagel.
Det är
längesedan nu, men vi har inte glömt.
I detta land har vi under övermäktig anpassning, i alltmer darwinsk utslagsanda och dawkinsk genrobotik, fått vårt blod uttunnat på uppkäftiga överlevargener från åtminstone Gustav Vasas Luthertolkning och framåt. I alltför hög grad lärde vi oss veta hut, med prästerna som maktens förlängda starkhetsarm under stor del av den tiden. Vi slet på i stenland och lervälling, kunde inte mycket annat än försöka överleva. Under förhandenvarande omständigheter var det mycket nog.
Det
har av medienomenklaturans ordframförande medlöpare på senare år mer än antytts
att det svenska experimentbunkerlandets folk är fega kycklingar, rätt
avfjädrade och ganska naket blågulslagna både här och där, ända in i själen.
Medan vi utsatts för medial anpassning har vi också lärt oss stå ut med att
fascistiskt omviskas som ”die dum(m-b)e Schweden”, lättlurade och snällt köande
tills det blir vår eventuella tur. Omkårda av hånfulla greker med flera inom ovanifrånbyggen uti de förslagnas EU,
och i andra rikemansportar. I gräddfilar som skapats för kollektivets bussar och nödutryckningar.
Ett
råttgrått folk, trälars avkomma: med tunna hårtestar som tydligt visats att det bara är värt
förakt, av dem som makten haver över det. Inte värt att tas hänsyn till. Mer än
lite formellt lagom överhetsdemokratisk sådan, när det passar dem som drar i
trådarna.
”Med
Sverige i tiden”… Jovisst, men det beror allt på vilkas Sverige man har i åtanke.
Nu som
förr.
*
Budskapet
om krigarkungens död 1718 mottogs säkert med lättnad av mina förfäder. Men det
kom väl sent. För då hade redan - länge, länge - det mesta gått alldeles för
långt.
Nu har
vi åtminstone uppnått viss yttrande- och tankefrihet, även om den i verklig
mening fått brukas mest av anonyma styrarmars representanter, och av de senares
uppåtsträvande personalstyrkor. Bland vilka det finns kosmopolitiskt
självförverkligande uppkomlingar som har ett så komplexfyllt förhållande till
begreppet ”vanligt folk” att de erkänt sig avsky att ens ta dessa två
samställda ord i sin multietiskt vältvättade, rentav antseptiska mun. Därvid hävdas förstås att vanliga
människor inte finns. Det låter bra men hör hemma i platonskt idealrikes
bedrägliga skenvärld, för verklighetens
hierarkisystem bygger än så länge på just den normala skarans vanliga
förutsägbarhet. Särskilt med hjälp av nutida opinionsundersökningar.
Om de
där uppe bara vistades mer bland oss här nere kunde vi nog snart ömsesidigt
börja respektera varandra, vilken hårfärg eller kulturbakgrund vi än har.
Under
denna globalanpassande tid har inte folkvalt utan på karriärlust
bevekelsegrundat massmediefolk fungerat som även den anonyma maktens megafon
och språkrör, inte bara i USA eller Italien utan också här. Det är de som nu i
några år har satt dagordningen för våra folkvaldas göranden och låtanden. Och
för vad vanligt folk haft att rätta och skaffa sig efter, mycket effektivare än
vad prästerna kunde prestera från predikstolarna, både före och efter sitt
reformerande 1500-tal.
*
Som framgått såg jag
höstmörkrets trevna lampsken för första gången i Södra Unnaryds gamla
svenskdanska gränstrakter. Detta var en socken i Västbo härad, i Västbo och
Östbo domsaga, uti Växjö stift och Finnvedens skogar. Byn ligger just i
skärningspunkten av tre län: Jönköpings – som den då tillhörde – samt Kronobergs och Hallands.
Under
1900-talets första decennier kom min hemort alltmer i bakvattnen när grannbyar
moderniserades runt sina järnvägsstationer, eller anslöts till riksvägar som
strök förbi tätt inpå knutarna. Vid den första kommunsammanslagningen i mitten
på seklet försvann sockenstämman och Unnaryd blev huvudort i en kommun där även
Jälluntofta och Bolmsö-Sunnaryd ingick. Utmed gamla tiders allfarvägar ligger
åt ena hållet grannbyar som Odensjö, Lidhult och Angelstad, vidare Femsjö,
Torup och Simlångsdalen. Åt det andra Landeryd, Långaryd, Bredaryd, Reftele och
Gnosjö samt Färgaryd och Hylte vid Smålandsstenar, därtill Anderstorp och
Gislaved. I utkanten dessutom Skeppshult och Hestra. Tillsammans utgjorde de uråldrigt
sammanhängande kulturbygd.
Efter
ett par decennier hotades Unnarydskonstellationen av upplösning, och snart
trädde den in i skuggorna genom det moderna Sveriges nya kommunreform.
Tillsammans med respekten för den gamla bondekulturen. Storstadsbyråkratin,
okänslig för vår traditions undertoner, tycktes gå in för att slå sönder den.
Urbaniserad ekonomi var visst dess enda ledstjärna.
Följet
in i skuggvärlden av gamla självständiga landsförsamlingar var stort. Bland dem
fanns stolta avkomlingar till rätt
självständiga byalag, som hade utövat folkstyremakt och myndighet på kyrkbackar
och tingsplatser medan dessa ännu var hedniska offerplatser där man beslöt om
allt från vidgade allmänningar och gemensam sådd eller skörd till straff för
tjuvnad, hor och tidelag. I småländer där alla kände eller nästankände både
varandra och den lokale kung eller hövding som valts. Tyvärr även med hjon i
bakgrunden, på sina håll också trälar.
Det var 1973 som
Unnaryd kom in under Hyltes med
pappersbruk och järnväg tillväxta storkommun. Samtidigt övergick vi från
Jönköpings till Hallands län – av tradition är gamla danskrikets Halmstad
huvudort i bygden. Dock räknas en del av kommunen, däribland min hemby,
fortfarande in i Smålands landskap. Så man kan verkligen påstå att detta är ett
gränsområde.
***
På väg från Unnaryd till Tannåker vid Bolmen skymtar en krum gumma i huckle som tycks ta genväg in i trädskuggan t v... Är en hög sten sten - en naturtrogen staty. |
Innan
landsvägarna på 50-talet asfalterades, och rätades från sin slingriga karaktär
av gamla stigar upptrampade av folk och fä, brukade de gamle säga att vår
hemort bildade medelpunkt i en triangel med samma allt annat än snörräta
vägavstånd till de närmaste städerna. Den enligt gammal tradition trefalt
mångmätta och samstämda siffran befanns av en och annan vara ödesdigert magisk, rentav domedagsmässig. Så
vi barn fick mer än en gång höra:
-
Härifrå Unnare ä dä jämt sex mil te
Hamsta, sex te Vänamo å sex te Jongby…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar