Tillfälligheternas spel förde några år före
tusenårsskiftet Saga och mig till en 22
kvadratmeters enrummare med liten hall,
rymligt sittbadkar, kokskåp och
stor skön balkong närmast himlen. På Ormängsgatan i Hässelby intill lummiga
strandstigar och solbadarklippor vid Mälaren.
Detta
är en lämplig adress om man i hela sitt liv har haft övermäktiga problem, för
här är gott om hasselbuskar med hanterligt konkreta nötter att knäcka. Orm, eller ormens ägg, hoppas jag dock slippa
trampa under min häl, så som Edens lustgårdsgud dömde kvinnan att göra på sin
slingriga väg mot framtida mål.
Men
det hände mig nästan när jag var
ungefär elva år. Jag gjorde det då
symboliskt – från ovan, kan man säga. I ett stegrat luftsprång. Kanske flög jag.
Många tycker som jag att åldern runt tioårsstrecket är livets bästa tid. Jag var då en av virrpannorna som överlyckliga välkomnat Pippi Långstrump. Hon som blev vår andliga frände och frälsare i utanförskapets strid för att slippa likriktas till prydliga dockflickor. Även i våra egna föreställningar hade det varit en ganska negativt präglad kamp innan Astrid Lindgren lyckades smitta oss med sin upprorsanda genom födsloverk i våra läshörnor.
Pappa
hade redan tidigare presenterat mig anarkismens högsta ideal en varm och vacker
sommardag då jag låg sjuk i Lillestugan. Mamma hade sagt till honom att han borde skaffa mig något roligt
att läsa när han ändå skulle iväg och handla, så han cyklade upp till byn och köpte Richmal Cromptons Bill den förskräcklige åt mig. Hos Kerstin och Martin i Unnaryds
Pappershandel, intill Gustav Petterssons charkturiaffär där nu hela
bottenvåningen blivit livsmedelssnabbköp. Jag inhandlade sedan på egen hand
flera av de andra Billböckerna, men jag tror mig minnas att den förskräcklige kom först, före även "....den oförbätterlige"..
Jag
älskade fortsatt Bill lika mycket som Pippi men han begränsade mig mer, inte
bara för att hans bakgrund var mindre fantasifull. I böckerna där han gjorde
uppror mot de vuxnas regler fanns liksom i min värld en från den yngres
perspektiv överlägsen storasyster, förrädaren Ethel. Hennes flickaktiga
damideal och romantiska övningar föraktade han mycket. Vilket fick mig att
härma efter och dagboksbeskriva min syster med liknande ringaktning. När hon i hemliga boken tjuvläst denna Ethelsmittade bild av sig lovade hon mig gruvlig hämnd...
Någon
självbildsupprorisk boksyster möjlig att
identifiera mig med hade jag inte förrän Pippi dök upp som räddande
ängel vid min sida, i form av födelsedags-present till 9-årssdagen från mina
föräldrar. Annars hade jag kanske utvecklats till en morsk och groteskt
Billaktig bustyp.
Vid den här tiden höjdes protesterande röster mot Pippis föregivet dåliga inflytande på sina läsare. Hon lystes dock inte i bann. Det blev i stället Bill som så småningom råkade riktigt illa ut emedan somliga av hans beundrare sades ha gått en ogynnsam framtid till mötes. Trettioåtta kvalitetsojämna böcker om honom, utgivna under fyra decennier från 20-talet och framåt, plockades då strängt bort från bibliotekshyllor som stod i svenska allmänhetens tjänst.
Vid den här tiden höjdes protesterande röster mot Pippis föregivet dåliga inflytande på sina läsare. Hon lystes dock inte i bann. Det blev i stället Bill som så småningom råkade riktigt illa ut emedan somliga av hans beundrare sades ha gått en ogynnsam framtid till mötes. Trettioåtta kvalitetsojämna böcker om honom, utgivna under fyra decennier från 20-talet och framåt, plockades då strängt bort från bibliotekshyllor som stod i svenska allmänhetens tjänst.
Periodvis
blev jag rätt illa mobbad, både i skolan och hemma, delvis kanske för att jag i
verkligheten prövade idéer som gavs mig av huvudpersonerna i min favoritlektyr.
Av
även den anledningen fick jag tidiga och mest goda erfarenheter av
ensamlekande. Så långt jag kan minnas bakåt har jag sällan känt mig trist
övergiven – alienation har jag mest känt av mitt bland människor som jag inte
trivts med. Bakgrunden till att enslingsdraget utvecklades i mig var nog mer än
något annat att det ofta fanns väl mycket människor i vårt barndomshem – också
min syster ser detta som avgörande skäl till att både hon och jag som vuxna
inte varit särskilt begivna på glatt surrande sällskapsliv.
Vi
lärde oss mycket tidigt att uppskatta lugn och ro, få vara ifred. Vintertid
ibland på en avröjd hylla i stora garderoben eller i gömslet över och vid sidan
av barkkraftigt trädoftande vedskåpet, innanför spisväggen i köket. Detta var
husets dunkla hemligcentrum och lyckliga hjärta. Där njöt vi som små av att
stänga dörren och i tryggt ljusspringat mörker
skapa lek- och drömrum runt oss i kalla årstidens kåk när den vibrerade
av festsorlande röster och servisklirr. Snedtaket över våra huvuden knarrade då
och då av steg på väg upp eller ner för halltrappan.
Mandrake, Lee Falks hypnotiserande magiker och världsvane rättskämpe som 2012 blir filmstjärna i Hollywood. |
Emellanåt
upplevde jag att min dödfödde storebror, Lillebror, slog sig ner bakom mitt
högra öra och samspråkade. Gav lektips och så. Sven skulle han ju ha kallats om
han fått leva, men i så fall skulle inte jag finnas till, hade mamma sagt.
”Sken”, men oftast Swänn” och ”Sjänn”, kallade jag honom när jag halvhysterisk
berättade för kamrater vad han just viskat i mitt öra.
Hemma
i kökets brådska, en gång när jag satt där vid skärbrädan intill skafferidörren
och rensade böckling i stora mängder – eller om det kanske var mandel eller lök
jag hackade, sade mamma sorgset konstaterande:
- Det
är som om du inte hör till här – som om du är en främmande.
Med tiden tänkte jag mig min ljus-
väna syster som en från överlägsen
värld vilseförd ljusvarelse. Hit in-
född till granskogs alehus, omgiven
av klumpedunstroll.
|
Älskade tomten på loftet. |
Gräsgröne Ogres. |
2009 gavs på TV4 en animerad film om gröna träsktrollet OGRES. En SHREK! Olik andra som han var hölls han helst ensam för sig själv i en skogsstuga. Tills han fann sin andra hälft: i andras ögon vacker tills hon från kvällsskymning till gryning förvandlades och framstod som klumpigt och odjursaktigt troll. En OGRESS... Sin alltid beundrande monstermake lik. Liksom mitt verkliga jags OGRÄS-egotroll från urskogs alkärrmarker.
(Den första av filmerna i OGRES-serien om trollet Shrek uppgavs ha inspelats året 2001. Alltså samtidigt som jag, emellanåt, muntligt lyckades överraska mig själv medan jag mumlade dialektiska ordlekar under skrivandet av Ogräsminnena.)
Mitt i
det längsta envisa fasthållande vid barnslig tomtetro fick sig förstås en nästan slutlig törn. Vilket jag ett par år
senare beskrev i en av de skoluppsatser som gjorde lycka, uppläst av lärarinnan
i katedern. Det hände under en av julaftnarna på 40-talet då vi som vanligt
hade stort härligt firande där hemma med inbjudna släktingar och vänner. Några
av dem var bara med mitt på dagen, under doppandet i grytan som sorlande och
glöggdoftande inleddes med att julen skålades och dracks in runt spis och bord.
Julade med oss gjorde inte minst Pelle
Sporsén, som nyligen återvänt för att bosätta sig i hembyn efter många års
frånvaro. Han hade varit till sjöss, har jag för mig. Som privilegierad men
samtidigt kravutsatt son till byns kronolänsman gjorde han sig i början på
seklet känd som traktens upptågsregissör och festliga Bombi Bittpersonligh et.
På sätt och vis hade han alltså skaffat sig bakgrund som en prototypiskt laglös
Bill. Hans groteska specialtrick var att
han kunde bita in sin näsa i munnen – i underbettet...
Möjligen
var det för att han ville återuppleva sina stämningshöjande talanger som han
denna julaftonskväll åtagit sig att vara tomte.
Alltför
väl påpälsad kom han under julklappsutdelningen i sådan svettning att
tomtemaskens kräppappershuva smälte in i hans stora heta flintskalle, så jag
fick uppleva en dramatisk avmaskering. Han slet av sig ansiktet och övrig
tomteutstyrsel – denna bullriga personlighet känd som generöst idégivande ljushuvud
– och rusade upprörd genom rummen, förtvivlat undrande om hans illrött
glänsande skalle någonsin skulle återfå sin naturliga färg.
De
andra skrattade och log om vartannat, hjärtligt eller kanske lite spefullt.
Inte jag. Händelsen gjorde mig sorgsen till mods. Synbarligen Pelle också, även
om kräppappersfärgen ganska lätt gick att avlägsna - skallen tvålades ömsint in
av vännerna runt honom och sköljdes noga med önskat resultat. Det mesta som ter
sig mycket lustigt har ju alltid en biton av sorgsenhet, eller nöjsam elakhet.
Denne förvuxne son till vår lags en gång långa arm hade visst återkommit till
Unnaryd för att han inte var så frisk längre.
Jag tror att detta var hans sista jul. Om jag minns rätt dog han rätt
nära i tiden till sin inför mig fatala tomtekreering.
Franpå vårkanten utökades familjen med en underbart vitröd och sagolikt
klok katt som vi döpte till Pelle. Alla sa att han mer betedde sig som en
trogen och ovanligt intelligent hund än som en katt. Han fick ett ganska gott
Aleboliv, fram till sin tragiska halshuggningsdöd en julafton kanske tre år
senare. Mer om den tragedin i annat sammanhang.
Utflykt på min lekplats i skogen på 30-talet innan jag fanns. Pappa t h om trädstammen, mamma sitter trea och gammel- faster Brita myser, hatt prydd, till fots därbakom. |
Mest jämt drogs jag till skogs av ren längtan efter det stilla lugn som finns bland fridsamt vajande trädgrenar och i susandet runt mjuk mossa. Av min emellanåt mycket hyggliga och inspirerande syster hade jag fått ärva en bok som handlade om ett par barn vilka lyckades ta sig in i en förtrollande skön och spännande tavla. Och här kände jag mig på riktigt instämd till att delta i en levande sagobild. Tecknad av en som blandat härmade både Elsa Beskow, Jenny Nyström och John Bauer. Jag saknade nog bara en honungskaka medan jag sveptes in i drömsk stillhet och doften från väldiga träds ymnigt flödande växtsaft. Luriga ekorrar övade grenhoppsleken och kikade nyfiket ner på mig.
Oftast tog jag ett knappt hundratal meter efter vår "lagård" av
till vänster och styrde stegen mot gärdsgården vid Sunnerskogs grannskog. För
de vuxna på närutflykt med kaffekorg till vilda skogen hade där inne, bakom
jättelika granar i en lövskogsdunge, en stor fåtölj med bord och pallar
arrangerats av stenbumlingar, samt en bänk av stubbar med plankbit över.
Här brukade jag också vara en av kamraterna i
spännande lekar med i första hand min syster och Mona. Skivor och sjok av olika
mossor delade vi i handelsbodsleken till diverse styckvaror jämte
stenkaramellerna. Rollen som kurragömmare växlade med bondpigans då vi sökte
bortkomna kritter. Vi höll kottar till boskap och skogsfänad, så vi hade mycket
att hoa efter och försöka hålla reda på.
Den där lilla skogsbiten är nu fullständigt förändrad – jag fann inte ett enda av min barndoms kännetecken, inte ens skymten av en bekant sten, när jag strövade igenom den för ett par år sedan. Man kan omöjligt tro att det är samma ställe. Sagoskogskänslan blåstes totalt bort i den väldiga orkanen hösten 1967, resten togs kanske av stormvindarna 1969; nästan vartenda ett av de väldiga gamla träden vräktes ner och av resten avverkadesdet mesta lite senare.
Den där lilla skogsbiten är nu fullständigt förändrad – jag fann inte ett enda av min barndoms kännetecken, inte ens skymten av en bekant sten, när jag strövade igenom den för ett par år sedan. Man kan omöjligt tro att det är samma ställe. Sagoskogskänslan blåstes totalt bort i den väldiga orkanen hösten 1967, resten togs kanske av stormvindarna 1969; nästan vartenda ett av de väldiga gamla träden vräktes ner och av resten avverkadesdet mesta lite senare.
Emellanåt
cyklade jag till Fransabo. Fransborg både stavades och uttalades det i
högtidligare sammanhang. Där hade min
pappa bott som barn och ung med sina
farföräldrar, far och styvmor, tidigt döde helbrodern Bror samt halvsyskonen i
faderns andra gifte.
Här
var jag inte vilse eller främmande. Jag brukade skaffa mig fotfäste på kantiga stenars ojämnheter, för länge sedan sammanpusslade
till grund under stugan. Så kunde jag klänga mig upp och nå fönsterkarmen där den annars satt för högt.
På det viset tog jag mig runt huset och lyckades kika in genom en del fönster
till storstuga, kammare och kök. Sedan stödde jag ryggen mot den solvärmda stugväggens
rödmålade trävirke och var inte rädd för något i hela världen. Här passade jag
in, var tillhörig. För jag hade Fransabonäsan.
- Ja,
det kan då ingen säga annat än att hon har Fransabonäsan…
Det
var när någon utsatt mig för granskning och påpekat min kanske surmulet näsvisa
uppsyn, just efter en anmärkning om hur stor och lik min pappa jag blivit, som
mamma skrattande brukade säga så. Sedan började de alltid tala om annat.
Med
tiden utvecklade jag ett väldigt näskomplex. Det kändes emellanåt som om näsan
svällde upp till en stor klump i ansiktet. I spegeln hade jag sett att min näsa
framifrån faktiskt såg rätt normal ut. Men jag tyckte inte om det jag såg i
nackspegeln när jag kontrollerade profilen i den.
Om jag
inte kunde undvika att bli sedd från sidan, varifrån näsans ofullkomlighet
framstod nesligt iögonfallande, då ville jag ibland sjunka genom jorden av
skam. För att undvika detta hände det att jag betedde mig underligt, tog mig fram sidledes bland folk med vad jag
upplevde som antingen snabba ryck eller nästan ultrarapidlika rörelser. Därvid
vände jag somliga ryggen som jag nog borde ha hälsat artigt på. Eller vred
oavlåtligen på huvudet så att ansiktet med ett stelt leende fastklistrat kom en
face till dem jag måste passera.
Sanningsnäste Pinocchio. |
Det
var nog under min värsta profilkomplexperiod med psykisk näselefantiasis som
man i byn började säga att jag var det ojämförligt bortskämdaste och
högfärdigaste stycke som någonsin skådats där. Åtminstone enligt vad en karsk
tant med tiden förtalte mig, som själv föreföll ha mycket av halsstarrigt
högmod i sig. Som ofta är fallet vid sådana angrepp speglade hon
antagligen,omedvetet, drömvrångbilden av sig själv i mig.
Under
min uppväxt såg jag henne aldrig i Alebo
eller i min närhet, så hon hade väl fått detta omdöme fortplantat till
sig av illasinnade skvallrare. Annars räckte det nog att veta hur mycket god
mat som alltid fanns i vårt kök för att denna runt sitt skafferi utslitna mora
tvärsäkert skulle kunna fälla domslut utan att knappt ens ha skymtat mig.
Jag
betedde mig ju faktiskt som om jag trodde att jag var någon. Så märkvärdig
gjorde sig ingen annan.
Alltså
var jag föraktligen konstig. Fånig. Så har jag fortsatt tyckt mig uppfattad av
de flesta, livet igenom. Även av några som varit mig mer eller mindre
närstående.
Man
vänjer sig.
Och
säkert är det bäst att folk får tycka vad de vill. Det gör jag med.
Det
gjorde ont emellanåt men fanns väl en mening med det också, för jag lärde mig
grundligt att skenet kan bedra – även oss själva.
För
övrigt: om alla jämt var gullegoda skulle livets skola inte kunnat bjuda mig en
sådan spännande och härdande match som
min omgivning sett till att jag fått delta i. Och jag skulle inte ha kunnat
utvecklas till den jag i dag är, vilken jag på det hela taget tycker är en rätt
uthärdbar person att dagligen åldras med.
Men det kan förstås bli för mycket av det
goda ibland – särskilt om situationen för jordens mest utsatta tas med i
synbilden. För dem verkar det ju inte ens vara en match, detta med att gå i
livets skola; chanslösheten tycks förödande.
Pappas
unga halvsyskon var glada i ansiktet och såg alla fyra mycket bra ut, tyckte
jag. Närgånget hade jag studerat deras näsor ur alla möjliga vinklar men aldrig
kunnat upptäcka något fel på dem. Tvärtom – om deras näsor var den typiska
Fransabonäsan, då förstod jag inte vad som var så hemskt med den.
Gamla
släktingar som jag bara sett på foto blickade mycket allvarligt rakt fram och
hade näsor som såg rätt vanliga ut. De högst levande gammelfastrarna Brita och
Jenny däremot – ja, deras näsor var nog både lite runt framträdande och på
samma gång platta. Pappas var onekligen av kortare och bredare typ än mammas,
dessutom hade han hårstrån i den. Ofta gick jag i närkamp mot spegeln och
synade oroligt mina näsborrar efter ogräsväxt i dem.
Mammas
näsa var inte bara förnämt smal utan också ganska lång. Inte så att man fick
för sig att den förtrollats till grotesk straffnäsa, som häxan Pomperipossas
eller pojken Pinocchios i sagans värld. Men inte långt ifrån.
Näsa hette förr bland oss nordbor nasa, om många
näsor sades nasar eller naesaborar.
Genom avljud är detta ord besläktat med djurisk nos, som det då på sina håll
hette om även mänskliga ”snoken”; så än i dag på norska och isländska.
Också näsbesatta: Akademiska Föreningens naso- teket i Lund i färd med att nasifiera (= näsav- gjuta/skulptera) nyinvigd medlem. |
Åh, Fader Vår – Pater Noster...
Tillägger
därför ytterligare några rön som jag gjort runt vår framåtsträvande situation,
huvudsakligen riktgiven av ansiktets centrala prydnad i denna värld. Där NASA
med utskjutna rymdprojektiler leder vår forskningsfärd genom yttre rymd medan
Jesus, nasarén, bidar sin tid i vårt inre.
Emblem för Lundanasoteket, grundat av Hans Alfredson. |
I
Jungs Själen och döden, om
individuationen, finner jag att begreppet och ängeln Naas av de gamla
gnostikerna sammanfördes med en ormlik Nous (och alkemins serpens mercurialis).
Det redogörs för idéer i Justinus gnosis: ”den tredje av de faderliga änglarna
är Baruch. Han är också livets träd i paradiset, änglamotsvarigheten på den
moderliga sidan är Naas (=hebreiskt ord för orm). Denna orm är samtidigt
kunskapens träd...”. På gott och ont.
Elohim (Fadern) sägs här utgöra andra tredjedelen av den gudomliga
triaden som drar sig tillbaka in i första tredjedelens godhet efter att ha
lämnat den motstående och kvinnliga tredjedelen, Edem. Denna förföljer Faderns
pneumaande, som kvarlämnats inom människorna och där är dem till pina med hjälp
av Naas. Denna listiga Naas var det som skändade Eva och använde även Adam som
lustobjekt. Edem är själen och Elohim är anden. Vidare sägs det bero på att
ormen representerar kunskapen som vi fruktar sanningen och med den vetskapen om
skuggans existens, som härskar i det jordiska mörkrets innandömen. Därför
sändes Jesus till människorna för att dessa skulle ledas till det ”goda”.
Åsnan
finner jag kallad onos i Jungs Aion, i det som uppges
vara välkända antika ”etymologierna”. Uppfattad som dold i
Kronos/Saturnusgudomen och det hänvisas till ett känt gyckelkrucifix: en
grafitti på väggen till den kejserliga kadettskolan Palatinen i Rom där en
människa med åsnehuvud är korsfäst. Till detta lär finnas en egyptisk förlaga
med Seth som martyr, försedd med åsnehuvud och fängslad vid slavpålen. I de
tidigare texterna lär den främst vara solgudens attribut. Men även Sebaoth, som
den sjunde arkonten, har åsnegestalt.
Naasenerna var en
judisk-gnostisk sekt. Dess demiurg var en eldgud med talet fyra; han stod mot
Fader, Moder, Son – högst i denna mystiska förening figurerade Fadern =
urmänniskan Adam. Denne betecknades även som ”klippan” och ”hörnstenen”. Och som ”dörren”. Kunde även
ses som den odelade punkten och senapskornet vilket utvecklar Guds rike. Gnostiker gjorde detta till en fyrdelad
urmänniska, fångad i sin fysiska skapelse, men samtidigt blev den en
gränsöverskridande helhetssymbol. Med en nedre kvinnlig del och en övre som var manligt andlig och
god. Detta är den stora människa som återfinns i bland annat Hildegards, av
Bingen, och Swedenborgs spekulationer.
Jung
säger att Hippolytus var negativ till att religiöst kompromissinriktade
naasener jämkade samman och drog in allt i sin uppfattning. Han kunde visst
inte förstå ”punkten” som mänsklig och samtidigt kallad ”den månggestaltade
Attis”, stora moderns son. Med synonymer som Adonis, Osiris, Adam, Korybas,
Pan, Bacchus med flera. Gudar som dog unga.
Naasenernas
centrala gudom var ormängeln Naas, vilken liksom egypternas aspis kanske också
uppträdde tvåbent. Jämte vattnet från de fyra flodkällorna ansågs allt liv
beroende av honom, som också sades innehålla alla tings skönhet... Men
världsgrunden utgjordes av förste Adam, treenigt salig blev han bron till
gudskunskap: ordet, det levande vattnet. Naasenerna sa att kunskapen om denna
fullständiga människa ”är synnerligen djup och svår att fatta”.
Nous
var också fackterm i grekisk filosofi för dels det gudomliga förnuftet som
världsordnande princip, dels för mänskliga tankeförmågan som moment i hennes
själ. Från början kanske unngefär
detsamma som logos = ord, tanke,
beräkning/förnuft, världslag. Även gudomlig sådan och med tiden fattad som
personlig gudsson genom vilken allt annat skapats. Det är dessa grundtankar som
Johannesevangeliet anknyter till - inspirerat, sägs det i min källa, av Filon
från Alexandria som föddes cirka år 20 före Kristus.
Han
var en grekiskjudisk filosof som även kallades Philo Judaeus, om honom citerar
jag nu direkt ur Konrad Marc-Wogaus
Filosofisk uppslagsbok av år 1963:
”---försökte
förena judisk teologi med grekisk filosofi. Genom en allegorisk ( =
innebördsdold liknelse) tolkning av texterna sökte han läsa in filosofiska
tankar i det gamla testamentets skrifter. Hans eklektiska lära som innehåller
platonska och stoiska element är strängt dualistisk. Mot Gud, det rena varat,
som står över alla motsatser (---, och) är något helt egenskapslöst och
obestämbart, ställer han materien, det icke-varande, det ondas princip. Av
betydelse även för den kristna spekulationen blev Filons lära om Logos som medlare mellan Gud och
Världen.”.
Jag
vill naturligtvis tillägga: i förlängningen gäller detta inte minst den
omedlade treenighetsstriden och skuldbeläggandet av andra längs djupklyftan
mellan gott och ont under himmelens Gudsgoda rymd, höjd över mänsklig trångsyn i jordiskt och ondskefullt mörker.
Begreppet
eklektisk, som nämns ovan, kommer av grekiskans eklektikos eller eklegein =
utvälja. Vilket innebär att man i försök att välja ut det bästa anstränger sig
att sammangjuta idéer från olika håll till ett system. Det allena saliggörande
kanske.
Alltså
rör man sig med lånade tankerecept eller motiv och bakar därav ihop olika
åsiktsdelar till en kaka som andra helst ska äta upp men ändå kan få ha kvar.
För
sådana systembyggare gäller att ha näsa för hur diverse fragment bäst ska
knådas in i huvuddegen och vad som är lagom hetta vid gräddandet, så att inte skorpan blir för
hård att bita sig igenom.
*
- Hur vetter du egentligen i kroppen – hur kan man
ha en sådan mage? Jag undrar just hurudan du ska bli? Lär du dig inte att hydda
dig bättre blir det aldrig någon som vill ha dig, hade mamma ibland otåligt
utbrustit när jag var mindre.
Då hon försökte rätta till mina hårrosetter sedan
hon först ryckt hårt i kjolen för att försöka få den att hänga jämnt runt
knäna. De var ofta tjockt insvepta i gasbindor som ständigt hasade ner, därför
att jag brukade ha djupa skrubbsår på dem som följd av att jag sprang fortare och snubblade mer än andra
barn som setts milsvitt omkring. När det var rötmånad blev såren värre
inflammerade än någonsin.
Min Bauerprinsesslika syster slapp inte bara min näsa utan även mitt råttfärgade och tunna hår i raka testar. Hon hade begåvats med tjockt självlockigt guldhår där rosetter som inte satt som de skulle var otänkbara. Hennes näsa var föredömligt lagom kort och rak. Allt var så mjukt och rart hos henne, som jag beundrade så. Och litet och nätt. Till och med namnet: Ulla Marie. Dessutom var hon ordentlig och duktig med allt samt mycket snäll och rar – utom mot mig ibland.
Ej Cécile: detta är Ulla Marie sjäv: stjärnsyster & idol. |
Där
profilerades för mig hur näsan framhäver en upphöjd skönhets lycka och
framgång.
Siande drömgudinna. |
En
morgon kom Greta Garbo och besökte mig i Lillestugan; sittande på sängkanten
tröstade och uppmuntrade hon mig. Berättade att hon i en högre verklighet
faktiskt är evig gudinna, på riktigt. (I hinduisk Garbhodakagestalt, gissar jag
så här efteråt. Ordlekande anagramsökare kan i Garbomyten lätt finna tro på att
hon är ängeln Gabriels kvinnliga och avatariskt förvända motsvarighet;
hemmahörande i östligt morgonsolstrålad halvgudaparnass men jordiskt
gästspelande hos oss i väst som centralstjärnan på sekulariserat firmament.)
Hon
fick mig verkligen att känna mig utvald. Sade att näsan inte är allt här i
världen och lovade att en stor roll
redan fanns vikt för mig, långt in i framtidens evighet.
Saligt
uppfylld av den underbara himlastämning hon spridit till mig sprang jag över
gården in i köket och berättade vem som varit på visit och det fantastiska hon
sagt om min framtidsroll. Det var svårt
att övertyga mig om att det bara varit en dröm, att Den Gudomliga inte högst
fysiskt varit där hos mig. Jag var mycket movillig till att det stämningsfulla sagomötet försköts till osanthålllet drömrike. Och fann det inte alls otroligt, liksom min omgivning. Det var väl inte
konstigt att hon brydde sig om mig, mäktig gudinna och allt som hon var? Kunde
och gjorde förstås allt hon ville... Förresten var det mycket möjligt att vi
var släkt på långt håll, eftersom hennes anmödrar visst kom från Småland.
*
Fransabo
hade nu, ett par år efter krigsslutet, blivit sommarställe. För folk från Eslöv
som sällan kom dit, sades det. Ryktet förtalte vidare att de titulerade
sig köpmän och det kan ju innebära vad
som helst, särskilt som de bar det tjusiga och fantasieggande namnet
Stjärneholm. Dessa rymdvarelser såg jag aldrig ens skymten av men jag utgick
från att de ägde hemortsrätt i Vintergatan, liksom vi andra med vanliga
nostalgiska band till just denna jordiska hemborg. Från kyrkan i Unnaryd räknat
ligger den lilla stugan några kilometer in i skogen, vid lilla Sjättesjö.
Belägenheten är enslig med rätt långt till närmaste boställena Grönemad och
Lilla Hult.
Men när jag kommit närmare och befann mig över den stora stenhällen nedsjunken i själva backen verkade tystnaden tryckande. Det var som om jag välkomnades av ett övergivet klagande, förmedlat av vindsuset som svepte genom träd och buskar. Tills jag nådde ända fram dit där huset och jag gav varann ett hälsande handslag i det att jag prövande tog i handtaget till den vackra glasverandans dörr. En vacker dag kunde någon ha glömt att låsa…
Sedan
hörde jag plötsligt fågeltjattret över surret
från flugor och en och annan geting medan jag drömde om förr och nu i
den ljusblå syrenbuskens starka doft.
Efter
en stund gick jag och satte mig på köksfarstuns ojämna stentrappa.
Där mötte jag i tidlös låtsastillvaro
gamlingars uppmuntrande tillrop och urmodigt klädda barns skratt. Jag levde mig
in i föregångarnas sedan länge svunna värld. Funderade dessutom över både ett
och annat, inte minst det där som jag flera gånger hade hört tant Anna säga
till mamma:
-
Fransaboarna har alltid varit hedningar.
Hedningar.
Det lät farligt och otäckt det ordet.
Gudlöst och elakt. Tvärtom hade jag alltid känt att på Fransabo var det
gudagott att vara. Tänkte att tant Anna nog mest menat folk som bodde här för
mycket länge sedan.
För
att kunna ge barnen bröd i småländska skogar har genom tiderna otaliga
röjningsrösen lagts upp, men de flesta stenmurarna kom till först runt nya
ägogränser under 1800-talets laga skifte. Ännu fler staplades vid den tiden upp
på grund av att många nyröjningar då växte fram, eftersom den kraftiga
befolkningsökningen och nödåren i det århundradet inte bara ledde till att
många måste utvandra till Amerika eller Danmark och Tyskland. Det blev många kvar
som upplevde sig övertaliga. Om de ville bilda familj såg de sin enda
försörjningschans i att skaffa en jordbit, bygga upp ett litet hem där och försöka få mat för
dagen genom arbete hos både byns bönder och hemmavid.
Först
byggdes kanske en backstuga med så kallad getafåll, sedan följde ständig stubb-
och stenbrytning för att klara uppodling
till torp som så småningom kunde ge ”ko i båset”. I bästa fall utvecklades det
med tiden till en liten bondgård där grisar blev viktiga livsfaktorer.
Om Fransabos historia skriver Bertil Johansson
i SUJFHÅ 1949:
”Vackert och trivsamt vid södra stranden av den trolska Sjättesjö ligger
Fransborg. Dess förste kände bebyggare
var soldaten nr 95 Lars Frans och hans maka Kerstin Larsdotter, vilka här redde
sitt hem i början av 1830-talet. ---Tre söner föddes i äktenskapet, Elof,
Johannes och Anders-Johan, vilka samtliga reste till Amerika. Av flickorna blev
Britta gift med byggmästare Sven Larsson, Östratorp, medan Johanna fick sin
hemvist på Björkelund vid Lilla Andersabo.
Fransaboägornas knappa brukningsjord kunde längre fram utökas med angränsande
soldattorpet Gräsarp. Hundra år tidigare, 1818, hade rotesoldaten och så
småningom vicekorpralen Lorentz Skön flyttat dit från Bolmsö. Han och hans fru
fick själva axla det direkta förälraansvaret för att deras barn lärde sig
läsa och kunde förstå bibelns gudsord, även
om klockarna sedan 1700-talet bistått dem som behövde och ville ha ytterligare
ledning. 1824 tillsattes dessutom en ambulerande barnalärare i socknen, men
församlingen klarade inte löneutbetalningarna på en halv skäppa råg och en hel
skäppa havre för varje helt mantal och dessutom tolv skilling banko för varje
barn.
Så det skolandet upphörde och sedan förhalades samlad undervisning ända
till 1847. Dock började klockaren Knut Samuelsson 1836 med katekesundervisning för
socknens barn och förde en matrikel som visar att Gräsarps Skönpojkar Gustav,
Karl och Elias, liksom grannbarnen i Lillahults backstuga Blommedal, fanns
bland de ganska få torparbarn som fick gå till kyrkbyn och förkovra sig.
Sist bodde på Gräsarp rotesoldaten Johannes Wester med frun Kajsa och
barnen. På 1870-talet flyttade de efter en tvist med hans rotebönder; de hade
nekat honom bete till en ko. Några år senare revs stugan men ladugården stod
länge kvar.
Om Anderssons och Orres på Lillahult samt Karsks på Grönemad, som 1816 flyttade hit
från Karsnäs, framgår av husförhörens anteckningar att barnrikedomens tid rådde
även på dessa steniga torp. Så
framtidshopp växte fram, trots allt. Som hos många andra med redan stor
trängsel över matfat och sänghalm fanns på Grönemad tidvis också inhysingar, så
kallades människor som inte hade egen bostad.
*
Som redan nämnts flyttade den ogifta dottern till mitt fädernestorps
bebyggare med tiden till Björkelund, en backstuga som också kallades Sannefåll.
Hon nämndes ”Fransa-Johanna” efter sin far och
var en så duktig kvinna att hon till och med tog på sig karlgöra;
slöjdade bland annat präktiga trebensstolar, tillverkade kvastar samt spingade
kvistor. Därtill hade hon i sin fåll två getter som hjälpte henne att klara
uppehället.
I hennes barndom var det på Fransabo som i många andra stugor svårt att
få maten att räcka till, när skörden slog fel på de mycket små åkerlapparna
gavs inte mycket till livets nödtorft. Det som då för andra veckorna runt var
usel skaffning av sur blåmjölk och skalkar betraktades nog här som hygglig
föda. Hembygdens minnestecknare Bertil Johansson har vidarebefordrat att
Fransa-Johanna brukade berätta om hur de en vår måste ta upp sättpotatisen
igen, föt inget annat fanns att äta.
Unnarydska sockendräkter. |
Storlom |
Det
berättade hans barnbarn Greta och Elsa samtidigt som jag fick veta hur de bar
sig åt för att ta sig hem när de gick i
skolan på 20-talet och det ibland hunnit bli nermörkt innan den slutat för
dagen. För att inte snubbla ut i vägrenens sotmörker tvingades de hålla nacken
bakåtböjd och gå med blicken oavbrutet fäst vid vägkantens trädtoppar, som även
vid molnigt väder vagt kunde urskiljas som mörkare än himlen. Elektriskt ljus
började tändas i Fransabostugan först runt 1940.
Bara
några decennier tidigare var vidskepelse med tro på spöken och gastar allmän. Den som kanske råkat ut för reumatism
eller en kotförskjutning och därför var krumryggad sades ha blivit gastkramad.
Särskilt vid engelska sjukan, skervan kallad, skulle ett sjukt barn av
fullkomligt tysta föräldrar dras under en krokig trädrot tre gånger – tidigt en
morgon med månen i ny. Ett hål i gärdesgården dög också för sådan dragning.
Över andra sjuka gjordes läsningar och signerier och om någon dog måste stål
läggas i kistan så att ingen gengångare uppstod. En klok gubbe sades kunna
hjälpa till att ”slå ut ett öga” på en ovän, så om man mötte en enögd person
stod det genast klart hur lytet uppstått. Detta framgår av SUJFHÅ 1959 där Dannäsfödde fängelsedirektören i Karlstad och
sedemera Falun förmedlar sina Västbominnen från barndomens 1860- och 70-tal.
***
Mina
farfarsföräldrar slog under sitt liv ner bopålarna på mer än ett ställe i Södra
Unnaryds socken.
Johannes och Kristina |
Först bodde de i Sävsås dit hans föräldrar flyttat från Hjälmshult där släkten länge hört hemma. Min faster Gretas man Erland har forskat fram att den första kända anförvanten här är anmodern på fädernesidan. Hon bar namnet Elin Bengtsdotter och föddes 1689.
Den
kvinnan hade egen gård i Hjälmshult och var kanske en barnlös änka som i denna
krigiska orons och stora manspillans nödtid fann för gott, innan det blev för
sent, att gifta sig med sin sjuttonårige
dräng Nils. Han var arton år yngre än hon själv. Hon gjorde honom till sin
gårds hemmansägare och räddade sin och vår levnad på jorden genom att föda
åtminstone ett barn, sonen Bengt.
Elins
vidare öden eller dödsår vet jag ingenting om. Men säkert var hon släkt med den
prövade Maria Bengtsdotter från Hjälmshult som 1742 såg tre av sina barn dö i
kopporna inom ett par dagar för att därefter sättas i en enda grav. Samma år
blev många i socknen svårt huvudyra och dog i bränne- eller huvudsoten, som
hjärnhinneinflammation då kallades. Allt enligt anteckningar det året av
prosten Almqvists hand i Diarium Unnarydense.
Elins
man gifte om sig och bildade ny familj. På samma bondställe där en av hennes
sonsöner, Bengt, under senare halvan av 1700-talet ”framlevde ett tragiskt
öde”, som det heter i kyrkboken. Med
tillägget att han var sjuklig, och hermafrodit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar